Friendly down!

The void to which all past activities and campaigns are banished to!

Re: Friendly down!

Berichtdoor Singleton Mosby » 11 nov 2013, 20:32

Ronaldus Rex schreef:We zullen die Chamberlain eens laten zien wat the good ole boys kunnen, als ze geen 20 mijl gelopen hebben...

Pak ze Ronaldus!

De mannen van Oates hadden trouwens 30-35 mijl gelopen en vochten tegen een overmacht van meer dan 2 vs 1. Misschien maar ff het boek doorlenen wat ik nu aan Walter heb uitgeleend. Dat geeft je een veel beter beeld over de gevechten voor Little Round Top.

Mocht je nog wat ACW leesvoer nodig hebben tijdens het 'afkicken' dan moet je het laten weten en zal ik m'n zusje vragen het langs te brengen.
Singleton Mosby
General
General

Medals: 16
Gouden Schilder Medaille (4) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1)
Blog Meister Veteraan (1) Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor wbravenboer » 12 nov 2013, 09:18

Het ligt nog gevoelig geloof ik...

Nu ben ik daar geweest, en het is echt behoorlijk steil, dus vermoeid of niet, het was toch aardig zwaar, hoor.
wbravenboer
Major General
Major General

Medals: 3
Deelname Brons (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor Ronaldus Rex » 14 nov 2013, 15:03

:) Ik ben druk bezig met die ACW...super interessant allemaal. Niet alleen het militaire gedeelte, maar ook de aanloop ernaar toe. Bizar allemaal, zeker als je 150 jaar na dato een zwarte president hebt, die Mississipi blues gitaristen naar het White House haalt.
Nel mezzo del cammin di nostra vita,
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita.
Ronaldus Rex
First Lieutenant
First Lieutenant

Medals: 2
The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor wbravenboer » 14 nov 2013, 16:35

De film '12 years a slave' lijkt me razend interessant, is echt gebeurd; een zwarte artiest die wordt ontvoerd en in het zuiden als slaaf wordt verkocht.
De Zwarte regimenten zijn ook interessant om over te lezen, dappere jongens, die wisten dat ze niet gevangen zouden worden genomen...
Ik zat laatst ook te lezen over Frederick Douglass, een heel bijzondere man, die veel heeft bijgedragen.
wbravenboer
Major General
Major General

Berichtdoor Ronaldus Rex » 18 nov 2013, 20:40

Frederick Douglas is misschien wel de meest intelligente man in de Amerikaanse geschiedenis. Zijn 4th of July speech in Rochester behoort op de lijst van wereld literatuur. Hij was gelukkig wel zo slim om nee tegen John Brown te zeggen.

En de Dread Scott decision van de Supreme Court zei eigenlijk dat zwarten geen rechten hadden op staatsburgerschap, dus ze konden geen rechtzaken aanspannen. Dread Scott, een slaaf, woonde namelijk een paar jaar in een free state met zijn meester, en had een rechtzaak aangespannen om zijn vrijheid te claimen omdat zijn meester geen slaven mocht houden in een free state.

De eerdere Kansas-Nebraska act maakte het helemaal bont, zuidelijke slavers kregen het recht om in free states weggelopen slaven terug te halen. De lokale politie hielp er zelfs aan mee.

Dit alles natuurlijk om de Union te behouden, het waren overduidelijk compromissen om de Zuidelijken in de Unie te houden. In het westen was namelijk goud gevonden en de nieuwe staten moesten wel of geen free states worden. De balans in de Senate zou dus verstoord worden als de nieuwe staten slaven zouden toestaan.

In die tijd viel de Whig party uit elkaar en kwamen de Republicans op. Ik weet even niet meer welke staat het was, ik dacht Nebraska, waar een referendum gehouden zou worden of ze wel of geen slavernij zouden toestaan. Dus alle zuidelijke hill-billies gingen stemmen in Nebraska. Er waren iets van 30% meer stemmen als inwoners..:)

En toen kwam John Brown. De Amerikanen zijn er tot op de dag van vandaag niet uit of die man nou gek, geniaal of allebei was. Hij was diep gelovig en een abolitionist en hij vond dat slavernij hetgrootste kwaad was en dat je dat best mocht bevechten door hill-billies uit hun boerderijen te halen en ze in stukken te hakken met claymore zwaarden.
Hij viel dus uiteindelijk Harper's Ferry aan, een briljant stukje militair mis-management.
Ronaldus Rex
First Lieutenant
First Lieutenant

Berichtdoor Ronaldus Rex » 18 nov 2013, 20:41

http://www.historyisaweapon.com/defcon1 ... july4.html

Beetje dodgy site, maar hier is de speech van Freddie Douglas te vinden. Hij was uitgenodigd door abolitionists, pardon, rijke abolitionists om een speech te houden. Ze wilden pronken met een slimme zwarte, maar Freddie fopte ze allemaal.

EDIT: tsjek Frederick's retorsiche talent, Cicero waardig. Hij begint door zichzelf te verontschuldigen dat hij zwakke zenuwen heeft en dat zijn oratorische talenten miserabel zijn. Ha!
Ronaldus Rex
First Lieutenant
First Lieutenant

Berichtdoor wbravenboer » 19 nov 2013, 15:49

Hier nog een indrukwekkend persoon uit de periode:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harriet_Tubman

en iemand die ook een ongelooflijk leven heeft gehad;
http://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Bullard

Jesse Owens vertelde altijd dat hij een hand kreeg van Adolf Hitler, maar dat Roosevelt hem niet wilde ontvangen, bizarre tijden. Owens kon in Duitsland overal eten, met het openbaar vervoer mee e.d.
wbravenboer
Major General
Major General

Berichtdoor Ronaldus Rex » 19 nov 2013, 20:48

Harriet kende ik wel, die Eugene niet. Even lezen maar..
Ronaldus Rex
First Lieutenant
First Lieutenant

Vorige

Keer terug naar Archief Campagnes & Activiteiten