Terrein-tutorials voor Necromunda

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

Terrein-tutorials voor Necromunda

Berichtdoor Singleton Mosby » 29 nov 2013, 12:30

Terrein maken voor Necromunda is heel leuk om te doen en met de juiste materialen nog eenvoudig ook. In dit topic zal ik dus af en toe delen hoe ik mijn terrein maak wat ik voor Necromunda gebruik.

Nou gaan we er allemaal binnenkort achter komen hoe belangrijk trappen zijn zodat je van niveau naar niveau kan komen. Ik had eerder al een eerste trap gemaakt maar dit blijkt zeker niet voldoende te zijn, dus heb ik gisteren in een uurtje tijd nog drie extra trappen gemaakt. Onderstaand een plaatje van de eerder gemaakte trap "in actie" en het eindresultaat van deze exercitie.

Afbeelding

Afbeelding

Wat hebben we nodig:

- Plasticard, ik gebruik dun spul met een dikte van 0,5mm
- Plasticard met traanplaatmotief
- Plastic lijm
- Mesje
- Liniaal om het eea op te meten
- Groot hak ding, maakt het leven een stuk makkelijker
- Bits!

Afbeelding

Stap 1: Snijdt strips plasticard van 10 bij 1 cm. Dit zijn de zijkanten en je hebt er twee nodig per trap. Zoek vervolgens de best passende bij elkaar. Ik drie trappen tegelijkertijd gemaakt.
Je houdt waarschijnlijk wat extra stukjes over van 1 cm breed, deze kan je straks goed gebruiken. Deze snijd je af op iets meer dan 3cm (de breedte van de treden). Je hebt er 2 nodig per trap) en je hebt onder en bovenkantjes.

Afbeelding

Afbeelding

Stap 2: Snijdt de stukken schuin af aan de onderkant en bovenkant. Half snijden en breken is het makkelijkst.
Je kan het 1e afgesneden stuk gebruiken om aan de andere kant de juiste hoek af te meten. Daarnaast is het handig om de 1e zijkant van de trap als mal te gebruiken voor de overige.

Afbeelding

Stap 3: Nu gaan we lekker plakken. Lijm de onderkant aan de zijkant vast. Het is het makkelijkst om ze hier voor neer te leggen (zo kan je ook uitmeten of de hoek en afstand goed is) en doe ze een voor een.

Afbeelding

Stap 4: Tijd voor de treden. Hiervoor hak ik stukjes traanplaat van 1 bij 3. Je hebt er ongeveer 9 nodig per trap. Dus lekker doorhakken ;). Nu volgt de tricky bit, de treden er tussen lijmen. Ik lijm ze op een afstand van iets meer dan 1 cm. Zorg ervoor dat ze in de juiste hoek staan, net zoals de onderkant.
Wacht trouwens niet voordat de lijm gedroogd is want de kans is groot dat je de bovenste treden nog wat wil verschuiven om de afstand enigszins gelijk te krijgen. Ook kan je op die manier de hoek aanpassen. Dit is trouwens de reden dat secondelijm niet zo werkt.

Plak de bovenkant erop en hierop nog een laatste plaatje traanplaat (dubbele laag dus, voor de stevigheid).

Afbeelding

Afbeelding

Stap 5: Ok, we hebben nu iets dat op een trap lijkt. Maar die wil je ook nog ergens aan vast zetten. Hiervoor heb ik kleine balkjes aan de onderkant van de bovenste trede geplakt. Daaronder komt dan een stuk plasticard met dezelfde diepte als de bovenkant van de trap. Samen zorgen deze ervoor dat je de bovenkant van de trap ergens aan vast kan klemmen. Een loopbrug, vloer van een GW gebouw etc.

Afbeelding

Stap 6: Bring out the bits! De trappen zijn nu nog erg kaal en omdat ze (bij mij in ieder geval) ook niet helemaal netjes recht zijn wil je ze opleuken met bits om ze dat post-apoc effect te geven. Kogelgaten kan je makkelijk met een boortje maken.

Afbeelding

En we hebben een setje trappen, een kind kan de was doen. En vast ook een setje trappen maken. :)

Zoals je ziet is de afstand van de treden en de hoek precies goed om er een model op te laten staan. Voor metalen modellen zal je misschien iets diepere treden nodig hebben. Nu alleen nog undercoaten en een beetje drybrushen en ze kunnen gebruikt worden.

Good luck!

Afbeelding
Singleton Mosby
General
General

Medals: 16
Gouden Schilder Medaille (4) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1)
Blog Meister Veteraan (1) Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Re: Terrein-tutorials voor Necromunda

Berichtdoor NutTownTau » 29 nov 2013, 15:20

Nice
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Keer terug naar Artikelen