[HOW TO] Verf verwijderen

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[HOW TO] Verf verwijderen

Berichtdoor NutTownTau » 27 jul 2012, 12:58

Stel je hebt een model wat je opnieuw wilt verven, of je hebt iets tweede hands gekocht en de kleuren of kwaliteit van de paint-job zinnen je niet. Dan kun je er natuurlijk gewoon over heen verven, maar dit is niet altijd bevorderlijk voor het model; details kunnen vervagen en in het geval als er al klodders/strepen op het model zitten blijven deze zichtbaar.

Het verwijderen van de verf is dan vaak de beste optie; er zijn een groot aantal verschillende manieren om dit te doen, en elk heeft zijn voor en nadelen die ik in deze How-to zal uitleggen. Bij elk van de onderstaande methoden zal je verf resten moeten verwijderreen; een tandenborstel en tandenstoker/satéprikker zijn hier uitstekend voor te gebruiken. De borstel zo licht mogelijk over het oppervlakte halen zodat de borstels zo min mogelijk ombuigen, de puntjes verwijderen meer verf dan de zijkant, en met prikker de restjes uit groeven halen.

Een aantal methoden en hun voor en nadelen;

Remolie
Een van de meest bekende manieren om verf van een model te strippen, het werkt snel (20 minuten) en als je een auto hebt is het vaak voorhandig (gebruikte remolie werkt ook nog eens beter dan nieuwe), je moet echter wel oppassen met plastic en Resin aangezien deze zacht worden en zelfs smelten als je ze er te lang in laat liggen. - Edit - Het schijn dat niet alle soorten remolie plastic smelten, dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de chemische samenstelling - Edit -

Nagellak Verwijderaar
Net als Rem-olie werkt aceton vrij snel, er zijn echter verschillende soorten nagellak verwijderaar op de markt; sommige zijn veilig voor gebruik op plastic/resin, en anderen hebben hetzelfde effect als Rem-olie. Het werkt wel erg snel (20-45 minuten) maar aangezien het soms lastig te bepalen is welk type je hebt gebruik ik het persoonlijk nooit. Daarnaast heb ik ook geen zin om een half uur bij de drogist te staan om nagellak verwijderaar te vergelijken.

BRANDspiritus
Brandspiritus werk redelijk snel (12-24 uur) en is veilig te gebruiken op plastic (Resin moet ik nog testen). Daarnaast lost het het gele deel van greenstuff op en wordt het blauwe deel broos. Dit kan een voordeel zijn, maar je wilt je mooie conversions/sculpts natuurlijk niet in de brandspiritus leggen. Let wel: dit geldt alleen voor Brandspiritus (donker blauw/paars van kleur) gewone blanke spiritus lost plastic en resin op.

De 3 bovenstaande middelen hebben een aantal andere nadelen;
Ze verdampen; het is belangrijk dat je in een goed geventileerde ruimte werkt, aangezien deze dampen schadelijk voor de gezondheid zijn. Daarnaast is het bij brandspiritus belangrijk dat je het model in een afgesloten bak laat weken; anders verdampt een deel van de spiritus waardoor de hele ruimte stinkt en het model bloot komt te liggen en je de verf niet goed kan verwijderen.

Ze zijn irritant; je moet eigenlijk handschoenen dragen als je er mee werkt; de chemicaliën zullen de huid irriteren en bij lange blootstelling beschadigen. Als je met kleine onderdelen te maken te hebt is dit erg lastig werken.

Allesreiniger
Kun je veilig gebruiken voor zowel resin als plastic (hoewel sommige mischien een negatief effect op Resin hebben) maar werkt erg langzaam; je zal de modellen meerdere dagen moeten laten weken en Spuit verf (undercoat) komt er niet mee af. Dit kan een voordeel zijn als je weet dat de undercoat in orde is en je geen zin hebt om het model een nieuwe basecoat te geven. Daarnaast is het niet bijzonder schadelijk voor de gezondheid (je moet het natuurlijk niet drinken) en ruikt je hobby ruimte weer lekker fris na een sessie.

Bio-Tex
Bio-tex is mijn persoonlijke favoriet; het werkt binnen 24-48 uur en is niet schadelijk voor de materialen of de gezondheid. De bio-tex oplossen in warm water, model erin, en lekker laten weken. Daarnaast verwijdert het de basecoat zonder al te veel problemen, alhoewel je een model soms een tweede keer moet weken als de basecoat erg dik is geweest. En laat greenstuff en de meeste soorten lijm intact. Als je teveel Bio-tex gebruikt (wel de verpakking lezen) gaat het na een paar dagen klonteren; dit heeft opzich geen negatief effect (het verwijdert de verf zelfs sneller) maar is vrij glibberig waardoor de onderdelen de neiging hebben uit je hand te schieten. Alleen metalen moet je goed in de gaten houden (en goed afdrogen als ze eruit komen) aangezien die kunnen gaan roesten.

Dettol
wbravenboer schreef:Zelf heb ik goede ervaringen met Dettol, onverdund in een bak, het model een tijdje (nachtje) erin laten weken, en dan haal je met een tandenborstel o.i.d. heel makkelijk de verf eraf, lijm en plastic blijven onaangetast.

Persoonlijk gebruik ik voor metalen modellen brandspiritus, en voor de rest Bio-tex

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, als ik iets gemist heb (of je hebt iets toetevoegen) laat het dan even weten zodat we een gezamelijke SLS verf-verwijder guide kunnen maken.
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Re: [How To] Verf verwijderen

Berichtdoor Blonde Beer » 27 jul 2012, 13:32

Een vriend mij heeft laast zijn vriendin maar naar de winkel gestuurd voor de nagellak verwijderaar :).
Heeft iemand trouwens ooit geprobeerd om metallen models schoon te koken in water?
Blonde Beer
Lieutenant General
Lieutenant General

Medals: 9
Gouden Schilder Medaille (2) SLS Deelname (1) SLS Lid Supreme (1)
Junior Recruiter (1) Medal of Honor (1) Blog Meister (1)
Tournament Grand Master (1) The Renegade Crown Bronze (1)

Berichtdoor NutTownTau » 27 jul 2012, 14:01

Schoon koken heb ik nog nooit geprobeerd, maar als een echte student betaamt heb ik ook maar twee pannen; die ik allebei nodig heb om eten in klaar te maken en dus liever geen verf/spuitlak in wil los koken.
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)

Berichtdoor Sphere » 27 jul 2012, 20:19

Zelf gebruik(te) ik altijd remolie. Prijzig maar wel een fijn goedje. Zelf liet ik het soms dagen in de olie liggen zonder echte problemen. Plastic wordt dan wel zacht en ik moet wel bekennen dat plastics oppervlakt dan wat stroef worden. Anders dan dat geen problemen.

Vraagje, gebruik je Biotex groen of blauw?
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor NutTownTau » 27 jul 2012, 20:56

Ik gebruik perssonlijk Bio-Tex Groen en dat werk prima, maar blauw werk msichien ook wel.

Remolie komt net als nagellak remover in verschillende soorten; DOT 3/4/5.1 (gewone 5 schijnt minder goed te werken, en op sommige soorten verf zelfs helemaal niet), die verschillen allen van chemische samennstelling wat waarschijnlijk de verschillende resultaten veroorzaakt.
Hoe dan ook tandenborstel of -stoker+zacht plastic = iets wat je naar mijn idee beter kan vermijden.
NutTownTau
General
General

Berichtdoor TLRonin » 29 jul 2012, 09:30

Goeie tips nutty. Thnx! :)
TLRonin
General
General

Medals: 11
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1) Medal of Honor (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Transporter (2) The Forgotten Colony Silver (1)
Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor NutTownTau » 29 jul 2012, 11:45

Graag gedaan; aangezien mijn legers allebei voor ongeveer 50-80% uit tweedehands bestaan heb ik genoeg spuuglelijke paintjobs verwijdered om uit te vogelen wat een beetje werkt ^^
NutTownTau
General
General

Berichtdoor therion82 » 30 sep 2012, 15:41

Hoi,

Dit zijn zeer bruikbare tips voor mij. Ik heb er nog wel een aantal vragen over. Zoals ik het lees is remolie voor metalen modellen de veiligste manier en voor plastic de bio tex groen.

Over de Remolie: Waarin leg ik de modellen? Voldoet een plastic bakje of lost deze ook op. Wat doe ik er na?
Ik begrijp dat je dan met een tandenborstel de verf eraf haalt maar moet je de modellen daarna nog ergens mee schoonmaken/ drogen?
Is de remolie eenmalig te gebruiken of moet je het steeds verversen. Voor de veiligheid hoe kan ik hier het beste mee werken?

Over de Bio Tex groen: Moet ik deze als de verf eraf is nog verder behandelen of volstaat drogen?

Wat is het verschil tussen plastic en resin modellen? Hoe weet ik wat ik heb?

Gegroet,
Patrick
therion82
Corporal
Corporal

Medals: 1
SLS Aspirant Lid (1)

Berichtdoor NutTownTau » 30 sep 2012, 15:56

Hey patrick, remolie in een glazen pot of metalen blik. Plastic can smelten of zacht worden. Ff een potje van de jam/hak/pindakaas omspoelen werkt voor de meeste modellen. Daarnaast is het ook fijn als je het af kan sluiten en niet in de lucht zit.

Biotex kan je het best even met warm water afspoelen, als het opdroogt wil het poeder nog wel eens aanzetten. Maar met warm water is het (letterlijk) zo opgelost.

Resin modellen (zoals finecast & forgeworld) houden meer detail dan gewoon plastic. Als het goed is staat er een waarschuwing op de verpakking van het model, aangezien je altijd een masker moet dragen als je met resin (kunsthars) werkt. Aangezien het stof bijzonder slecht voor de gezondheid is.

Hoop dat je er wat aan hebt
NutTownTau
General
General

Berichtdoor therion82 » 25 okt 2012, 20:33

Bedankt voor de reactie. Is er ook een manier om plastic modellen helemaal uit elkaar te halen?
therion82
Corporal
Corporal

Medals: 1
SLS Aspirant Lid (1)

Volgende

Keer terug naar Artikelen