[HOW TO] Verf verwijderen

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

Re: [HOW TO] Verf verwijderen

Berichtdoor NutTownTau » 09 mei 2014, 15:10

Je zal altijd moeten borstelen/poetsen (tenzij je een ultrasone reiniger koopt voor een paar honderd euries), en dan vaak nog met tandenstokertje oid ver uit de kieren moeten peuren waar de borstel niet kan komen.

Wat betreft het strippen van je Mini's.. je kan een nieuwe bak/emmer/etc met biotex en warm(heet) water maken en ze daar weer ingooien, vaak werkt het middel (biotex of iets anders) beter na een eerste schrob beurt omdat het dan op plaatsen onder de verf kan trekken. Je kan ook een ander middel gebruiken (ik ben momenteel groot fan van de "gele" Dasty van de Wibra 1 op 1 met water) en het daarmee proberen.

Het nadeel van oude (en aan het plaatje te zien zijn ze bijna net zo oud als ik ben ;) ) en tweedehands miniaturen strippen is dat de verf een beetje een mysterie word; acryl verf zoals GW gebruikt is over het algemeen vrij makkelijk te strippen, maar als er bijvoorbeeld revell emaille (die kleine blikjes) opzit dan word het al stukken lastiger en een mogelijke laklaag kan ook verschil maken.

Wat ik laatst gedaan heb met wat spacemarines die een primer ongelukje hadden gehad; kort gedompeld (5-10 seconden) in de acetonloze nagellak remover (eerst overgegoten in een oude jampot om het dippen makkelijker te maken en daarna lucht dicht af te sluiten) en daarna in een bak met lauwwarm water en een druppie dreft gegooid en afgeborsteld. Hiermee komt het grootste gedeelte van de narigheid ervan af zonder dat het plastic word aangetast, metalen modellen kan je er gewoon in laten weken. En kunnen ze daarna lekker in de Biotex/dasty weken.

Ik heb nog wel wat andere geplande experimenten (laatst een goedkoop ultrasoon reinigertje gekocht) maar daar heb ik nog niet echt mee kunnen spelen.
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor Corsair » 09 mei 2014, 19:29

He bedankt voor de reactie.

Ik had ook inderdaad niet verwacht dat alles er in 1 keer af zou komen.
Maar in dit geval komt er echt praktisch niets van af.

Het is geen emaille verf maar de oude citadel verf in die hogere plastic potjes met witte platte deksels. Zo ver ik weet ook gewoon op water gebaseerde acryl verf dus.

Ik ben nu aan het proberen of Blue Wonder wil werken. Er zit nu een oude mini in ter experiment.
Dit omdat ik op een paar Amerikaanse WH forums dit tegen kwam en het zeer goede resultaten schijnt te hebben.
Blue Wonder is een vrij sterke alles reiniger en gewoon in de supermarkt te koop hier.
Dit zou de verf voor een groot gedeelte moeten oplossen en week maken waarna het makkelijk kan worden verwijdert.

ultrasoon reinigen, zou dit echt werken?..
Corsair
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sphere » 09 mei 2014, 21:56

Corsair, je kan ook voor 10 a 12 euro remolie halen bij een benzine pomp en je modellen daarin weken. Werkt als een trein, geen garantie maar het zou wel moeten werken met GW verf. Aan de andere kant is het soms ook gewoon een kwestie van soppen, weken, borstelen, soppen, weken borstelen, soppen, weken... je begrijpt het wel.

Aan de andere kant als de verf er niet af gaat dan moet je soms maar het beste ervan maken en hopen dat de verf dun genoeg is geworden dat je het kan overschilderen zonder dat er teveel detail verlies is. Dat is gewoon niet anders want het is ook niet realistisch om veel meer geld te spenderen om je modellen kaal te krijgen. Dan had je bij wijze van net zo goed nieuwe modellen kunnen kopen :D
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor Corsair » 10 mei 2014, 15:45

En daar ben ik weer.

Deze keer met een tip voor anderen die verf willen verwijderen.

Koop een fles Blue Wonder (de blauwe versie, fles alles reiniger) voor 3 euro bij Albertheijn, doe het (onverdunt) in een grote pindakaas pot (of zo) en laat het een dagje staan.
Het spul lost de verf letterlijk op, je kan het grootste gedeelte van de verf dan afspoelen onder de kraan en daarna met een tandenborstel de restjes weg halen.
Werkt op zowel metaal als plastic.

Verder is dit niet schadelijk, heeft geen giftige dampen (enkel citroen zuur geur) maar natuurlijk net als met alles niet binnen krijgen.
En het is te hergebruiken dus je kan er een aardig tijdje mee voor uit.
Corsair
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor NutTownTau » 10 mei 2014, 20:18

Van de week is een fles scorennom te proberen, wist nielt dat het in NL verkocht werd.. Maar die amerikanen hebben het er vaak genoeg over
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)

Berichtdoor Corsair » 10 mei 2014, 21:54

Ik vind er niks op als ik google?

Maar ik zou Blue Wonder gebruiken als ik jou was. Werkt perfect.
Corsair
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor NutTownTau » 11 mei 2014, 11:42

Ik ga t van de week eens even testen; update ik de eerste post meteen even met entries voor dasty en blue wonder.

In ieder geval top dat je die nids schoon hebt gekregen
NutTownTau
General
General

Berichtdoor Corsair » 12 mei 2014, 00:02

Ja zeker, erg blij mee. :)
Corsair
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sphere » 17 aug 2014, 16:52

Ben even met een testje bezig die ik hier wilde delen. Alles reiniger Andy citroen! :D

Afbeelding
Afbeelding

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor rcp77 » 17 aug 2014, 17:26

Schoon en fris? Wow, dat zou wat zijn! :P
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
rcp77
General
General

Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

VorigeVolgende

Keer terug naar Artikelen