[ARTIKEL] I hate painting 1-on-1 / Painting made easy

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[ARTIKEL] I hate painting 1-on-1 / Painting made easy

Berichtdoor Sphere » 04 aug 2012, 00:58

Zoals jullie wellicht hebben gelezen heb ik een HEKEL aan schilderen. Misschien niet zo slim om dan een hobby als Warhammer te nemen maar goed je zal maar iets leuk vinden, dan moet je er ook wat voor over hebben. Omdat schilderen dus een noodzakelijk kwaad is kwam ik op het idee om deze haat voor schilderen te delen met iedereen en een start te maken aan een artikel die mijn mede-schilder-haters tips geven over hoe je snel en gemakkelijk tabletop kwaliteit kunt schilderen zonder veel moeite.

Bijgaand mijn eerste bijdrage:

Werkplaats
De werkplaats is stiekem een belangrijk onderdeel van het schilderen. Als je geen plek hebt of geen goede manier van werken hebt dan maak je het jezelf onnodig moeilijk om je modellen te schilderen. Zorg ervoor dat je of een vaste plek in huis hebt om je spellen netjes te organiseren of zorg ervoor dat je bakken hebt waar je alles in kunt zetten om zo je schilder spullen mobiel in te zetten. Zelf heb ik plastic bakken voor mijn schilder spullen en ook voor mijn miniaturen zodat ik elke dag mijn spullen kan pakken en makkelijk kan opruimen op de plek waar ik maar wil. Verder bestaat mijn standaard schilder uitrusting uit een meng schoteltje, een klein glaasje water en een placemat om mijn knoeisels op te vangen :D.

Als dit goed is geregeld dan kun je zorgeloos aan de schilder en draagt ook bij aan het plezier in schilderen.

Licht
Een van de grootste fouten die ik nog steeds maak is licht. Onderschat de waarde van goed licht niet. Op mijn bureau heb ik speciaal om te schilderen een nachtlampje gekocht. Dit nachtlampje zorgt ervoor dat ik goed kan zien wat ik schilder. Het probleem met het gebrek aan licht is dat je door te grote schaduw niet ziet wat je nu precies aan het schilderen bent en waar de groeven van het model zitten met als gevolg dat je verf krijgt op plekker waar je het niet wilt hebben. Door bij de Kwantum voor 10 euro een klein nachtlampje te kopen kun je dit probleem makkelijk en eenvoudig voorkomen.

Basecoaten
Het daarwerkelijk aanbrengen van een grondlaag met als doel ervoor te zorgen dat de volgende verf lagen goed op de modellen blijven zitten. Dit is een onmisbaar onderdeel van het schilderen van modellen. Op het moment dat je dat niet doet dekt je verf niet goed en laat deze de ondergrond (grijs) doen doorkomen en zorgt ervoor dat de verf niet lekker blijft zitten en ook niet netjes egaal op je modellen blijft zitten. Een goede basecoat is daarom noodzakelijk en dient nooit overgeslagen te worden.

In het begin vond ik de aanschaf van een spuitbus te duur voor basecoaten en ik deed alles met de kwast. Say what?!?!?! Ja met een kwast. Wil je een goede tip? NIET DOEN! Koop voor die 12,50 gewoon een goede spuitbus met een matte afwerking. Het scheelt je tijd, irritatie, frustratie en het is een veel betere kwaliteit dan met een kwast je modellen volsmeren.

Tips voor het spuiten van je modellen zijn houdt voldoende afstand tussen de spuitbus en de modellen. 20 tot 40 cm. Doe dit om te voorkomen dat er te snel teveel verf op je modellen komt en je daarmee veel detail kwijt raakt omdat de verf laag te dik wordt. Blijf ook altijd bewegen met je spuitbus. Dit zorgt ervoor dat je modellen een mooie egale laag verf krijgt en ziet er veel netter uit.

Een nette youtube uitleg vind je hieronder:

Verf
Zorg voor goede verf. Waarom is dit een belangrijk onderdeel? Verf is toch immers verf? Nee! Aangezien je dit topic lees concludeer ik dat je weinig tot geen schilder ervaring hebt. Brand daarom niet je vingers door goedkope verf te kopen of goedkope alternatieven om 50 cent per potje verf te besparen. Tuurlijk, er zijn voldoende alternatieven voor GW verf. Die zijn beter en goedkoper maar als je niet weet waar je op moet letten kies dan voor veilig en koop gewoon GW potjes verf. Die zijn altijd goed voor je modellen. Als je later meer ervaring krijgt en je schilderen zowaar leuk gaat vinden dan kun je altijd nog op zoek gaan naar alternatieven. Dan weet je immers waar naar je op zoek moet.

Probeer ook geen geld te besparen door te denken dat je zelf je verf wel mengt met zwart of wit om daar een shade of highlight kleur mee te maken. Maak het jezelf gemakkelijk en koop altijd naast je basis kleur voor je mini ook gelijk je shade en je highlight verf van GW. Dit bespaart je een hoop tijd en irritaties als je niet meer weet hoe je tot dat mooie kleurtje bent gekomen toen je zelf aan het mengen geslagen was. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik kleur verschillen heb tussen mijn modellen omdat ik niet meer wist hoe de verhoudingen in mijn kleuren waren. Ik koop daarom altijd gewoon direct de verf van GW zonder te hoeven prutsen. Het gaat hier om tabletop kwaliteit, niet om het maken van een kunstwerk :D, dat komt later wel ;)

Verf verdunnen
Als wij even de GW verf als voorbeeld nemen dan kunnen wij zien dat GW verf redelijk dik kan zijn. Een van de zaken waar je rekening mee moet houden is dat je verf nooit direct van het potje op het model smeert. Dit kan (afhankelijk van de kleur/verf) ervoor zorgen dat je verf te dik op het model smeert en je daarmee veel detail kwijt raakt. Zoals eerder aangegeven heb ik altijd een kleine glaasje water staan. Ik doop mijn kwast in het water en doe de natte kwast in de verf die in de GW dop is blijven hangen. Vervolgens roer ik de natte kwast door de dop heen zodat de verf en het water mengen. Het is mijn ervaring dat als je dat tijden het schilderen af en toe doet je daarmee de verf iets verdund om het goed genoeg te maken om netjes te schilderen. Houdt er wel rekening mee dat te dunnen verf snel op plekken komt die je niet wilt en te dikke verf details doet verdwijnen. Dit onderdeel is een kwestie van doen, proberen en een aantal keer fout doen. Is de verf te vloeibaar, pak dan een keukenrolletje of een stukje WC-papier. Hiermee kan je het overtollige verf afvegen zonder dat er teveel schade is aan de rest van je schilderwerk.

Kwasten
Zelf gebruik ik alle kwasten die ik maar kan vinden en ik vind zelfs de kleinste kwast van GW niet klein genoeg. Wel heb ik een nette range aan kwasten van super fine detail tot groot. Haal gewoon wat kwasten van GW en ga daarmee aan de slag. Later kom je tot de conclusie dat je een grotere of ander type kwast nodig hebt. Maak je daar nu nog niet druk over. Haal in ieder geval de fine detail kwast van GW en als je in een andere hobby winkel een nog kleinere kwast kan kopen dan kan ik dat zeker aanraden. Altijd handig om te hebben voor het kleine werk zoals ogen.

Shades
Ga niet lopen prutsen met het verdunnen van verf. Koop gewoon washes van GW. Deze zijn tegenwoordig een stuk beter dan vroeger en dekken goed en drogen mooi. Shades gebruik ik vanuit het potje onverdund zo op mijn modellen. Werkt prima. Overigens gebruik ik nooit zwarte shade maar altijd "devlan mud". Dit is een donker bruine wash en ziet er netter uit op de modellen dan zwarte wash.

Highlights
Zoals eerder gezegd, als je dan toch bezig ben ga voor gemak en koop naast je basis kleur ook direct een highlight kleur in een potje. Dat scheelt je mengen en veel irritaties als je niet meer weet hoe je tot de nieuwe gemengde kleur komt.

Houd je modellen simpel
Een van de gevaren van recent gestarte schilders is dat ze grote complexe kleuren schema's willen doorvoeren in hun leger. DOE DAT NIET! Als je geen tot weinig ervaring hebt met schilderen zorg dan eerst voor een zeer eenvoudig schema voor je leger en ga eerst wat schilder ervaring opdoen. Complexe schema's kosten veel tijd om te schilderen en zijn vaak ook te moeilijk voor de beginner. En als je schilderen niet leukt vindt dan ga je al helemaal tegen deze activiteit zitten aanhikken. Houdt het simpel. Neem een basis kleur met 1 accent kleur en daarnaast een shade kleur en een highlight kleur. Meer niet. Je kunt later altijd nog kleur details toevoegen maar concentreer je eerst op het zo snel mogelijk in tabletop kwaliteit afkrijgen van je leger.

Zelf ben ik nu met mijn Necrons bezig. Een fantastisch leger om te schilderen. Want? Het is zo lekker snel :D.

Afgelopen week heb ik ze een zwarte base coat gegeven met een spuitbus van GW. Vervolgens heb ik een paar kleine onderdelen een kleur gegeven zoals de schouderbladen (turquoise). Inmiddels ben ik alle modellen aan het drybrushen met zilver. Daaroverheen komt een wash. Dan weer een drybrush met dezelfde zilver om vervolgens hier en daar wat lichtere highlights aan te brengen. De base houd ik zwarte en deze doe ik een klein beetje drybrushen met grijs en daarna met wit. Simple, snel en effectief. Althans, dat moet nog blijken uit de foto's maar ik ben er tevreden over en dat is ook wat het belangrijkste is. Er is niets leuker dan met een gekleurd leger te spelen en ondanks dat ik een hekel heb aan verven is het wel een mooi gezicht en leuk gevoel als er een degelijk geschilderd leger voor mij op tafel staat.

Het proces
Hierboven hebben wij het al een keer gezegd maar hier zal ik nog even schematisch weergeven hoe je te werk gaat met je schilderwerk:

1) Basecoat met een spuitbus
2) Basis kleur aanbrengen
3) Shaden met kant en klare shader
4) Highlight met kant en klare highlight
5) Base drybrushen

Geschilderd en dan?
Om je model er wat gelikter uit te laten zien is wat extra aandacht geven aan je base een goede stap. Na het eenvoudig schilderen van je base kun je door middel van het toevoegen van extra's een mooie spannende base maken die helpt je model wat netter te maken. Ga niet zelf lopen prutsen en verzinnen maar koop gewoon kant en klare dingen. Denk hierbij aan static flock of beter nog, kant en klare blaadjes en/of stenen voor op je base. Zoals gezegd ga niet zelf dingen zitten maken als je daar geen ervaring in hebt. Ga eerst aan de slag met kant en klare producten. Er zijn veel webshops die gras, blaadjes maar ook zand en sneeuw verkopen om je leven een stuk makkelijker te maken. Ga op zoek naar basing supplies die jij mooi vindt. Als ik weer even mijzelf als voorbeeld neem dan maar ik altijd gebruik van dat spul voor treintjes. Van die fluffy struikjes bijvoorbeeld gebruik ik als mos achtige plantjes voor op mijn base maar daarnaast ga ik ook op zoek naar takjes en hele kleine blaadjes bij ons in de tijd. En vind ik niet wat ik nodig heb dan bestel ik het gewoon online.

Het is niet mijn insteek om reclame te maken maar bijgaand een link van een Nederlandse webshop met een fatsoenlijk assortiment met basing spullen. Er zijn er meer, gewoon even zoeken en rondvragen en dan kom je een eind: http://www.sceneryworkshop.nl/bases/basing-materiaal/

Tot zover het artikel. Later zal ik een aantal technieken toevoegen om jullie leven zoals die van mij een stuk makkelijker te maken :lol:

Peace out!

Pieter
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Re: [ARTIKEL] I hate painting 1-on-1 / Painting made easy

Berichtdoor rcp77 » 04 aug 2012, 13:56

Pieter, nog een snelle tip om toe te voegen aan je erg goede en uitgebreide artikel: investeer in een zogenaamde "daglichtlamp".
Licht kent zeer veel tinten en met die tinten verkleuren ook de kleuren die je waarneemt en gebruikt, waardoor een model dat je 's avonds bij lamplicht hebt geschilderd, er 's ochtends bij daglicht heel anders uit kan zien. Gloeilampen geven een warm geel licht af en laten je verf warmer lijken terwijl je schildert. Je 'warme' model kan er dan 's morgens ineens heel koel/kil uitzien, wat wellicht niet de bedoeling was en dat is zonde. TL-licht lijkt er juist wit uit te zien, maar is eigenlijk behoorlijk groen en verkleurd dus ook het zicht op je model.

Een daglichtlmp is een gloeilamp met een speciale blauwe laag erover, die exact de zelfde kleur heeft als gewoon daglicht en voorkomt dus nare verrassingen. Je kunt ze krijgen bij de beter gesorteerde elektra zaken en kosten een heel klein beetje meer dan een gewone gloeilamp.
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
rcp77
General
General

Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor NutTownTau » 05 aug 2012, 10:23

Goed artikel, nog 1 kleine tip/toevoeging:

Een bureaulamp of nachtlamp is ook erg handig bij het aanbrengen van highlights.
ik gebruik onderstaand model (of ga ik weer gebruiken zodra ik de voet heb gevonden):

Afbeelding

die kan je dan draaien/verstellen en gebruiken als een kunstmatige "zon", als je je model en de lamp in dezelfde positie houdt kun je makkelijk zijn waar je highlights moet zetten om het een zo natuurlijk mogelijk effect te geven. Hierdoor bereik je met minder highlights een beter resultaat :]
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor therion82 » 30 sep 2012, 16:00

Doe je na het aanbrengen van de basiskleuren op het model het hele model shaden met een devlan mud wash of doe je een gedeelte van het model shaden? Het aanbrengen van High Lights is dat door middel van drybrushen?
therion82
Corporal
Corporal

Medals: 1
SLS Aspirant Lid (1)

Berichtdoor NutTownTau » 30 sep 2012, 16:52

Je kan inderdaad highlighten door te drybrushen; dat is een vrij simpele (wel lekker snel) manier om het te doen. Gewoon een lichtere tint van je basiskleur (of een beetje wit/bleached bone er door heen) en dan drybrushen waar het licht op het model zou vallen. Je kan op die manier ook glow effect creeren van wapens of vuur. Mmaar dat is mij nog niet echt netjes op een model gelukt.

Een andere manier van highlighten is om je verf te verdunnen met water, en vervolgens met een kwast met een klein beetje verf erop over de randjes te halen. Dat is wel even oefenen totdat he de juiste hoeveelheid water/verf & verf op kwast heb uitgevogeld. Maar je krijgt wel srrakkere highlights.

Wat betreft de washes.. Je kan het op de manieren doen; of alleen de schaduw washesn, of alles washen en dan een tweede keer over de schaduw heen.

Het blijft een kwestie van experimenteren om uit te vogelen wat het beste werkt voor het model wat je schildert
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor rcp77 » 30 sep 2012, 20:34

En denk met de keuzes van je shades (washes) vooral na wat je wilt bereiken. Devlan Mud geeft een standaard bruine shade (wat niet verkeerd is), en Badab Black een harde zwarte/donkere shade, en Seraphim Sepia voor een lichtere bruine shade. Als je dat wilt bereiken, is dat natuurlijk perfect, maar je kunt bijv ook een duidelijke, maar subtielere shade creëren door tegengestelde kleuren te gebruiken, bijv een rode wash op een groene base color.

M.b.t. Drybrushing: de nieuwe Dry paints werken fantastisch, maar drybrushen is altijd slordiger dan gericht met layers highlighten. Wederom een kwestie van keuzes, mede afhankelijk van paintstyle (clean of juist Blanchitzu) en modellen/legers. Bij High Elves/Eldar verwacht je over het algemeen cleanere verstijf dan bijv. Skaven/Nurgle. Hoewel het omgekeerde soms juist kan verrassen en ook goed kan uitpakken.

Ook volgorde is keuze, meestal werkt het goed om eerst te shaden en dan te highlighten, soms juist ook om eerst te highlighten en pas dan te wassen.

Zoals Tim al zegt: vooral proberen wat voor jou werkt.

Nog wel een laatste tip: GW heeft heeft met de nieuwe paint range ook een erg goed en duidelijk How-To boek gemaakt. Wat mij betreft een echte aanrader!
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
rcp77
General
General

Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Keer terug naar Artikelen