[ARTIKEL] Mold Lines verwijderen

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[ARTIKEL] Mold Lines verwijderen

Berichtdoor Sphere » 23 sep 2012, 23:54

Het mooie van spellen als Warhammer en Infinity zijn de modellen. Hoe mooier en hoe netter de modellen eruit zien hoe meer je kunt genieten van het spel. Uiteraard is goed schilderwerk daarbij belangrijk maar wat ik schilderwerk als je nog al je mold lines op je modellen hebt zitten?

Wat zijn mold lines?
Om modellen te kunnen maken wordt er vaak gebruik gemaakt van mallen. Deze mallen bestaan over het algemeen uit 2 delen die tegen elkaar worden vastgezet zodat er onder hoge druk plastic of zonder druk een vloeistof in de mallen wordt geplaatst. De plastic of vloeistof hard uit om vervolgens de modellen te maken. Op de plekken waar de mallen elkaar raken zien wij dat het proces van het maken van modellen niet perfect is en er zogenaamde mold lines ontstaan doordat de beide mallen niet perfect op elkaar aansluiten. Dit resulteert in mold lines die zowel op kleine modellen als voertuigen voorkomen.

Bijgaand een aantal voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als wij dit soort modellen gaan schilderen met zulke mold lines dan kun je nog zo'n Picasso onder de miniatures zijn maar je resultaat wordt nooit mooi.

Hoe mold lines te verwijderen
Het verwijderen van mold lines is eigenlijk heel erg eenvoudig en nog erg leuk om te doen ook. Leuk? Ja leuk, want als je eenmaal bezig bent dan zie je ook het resultaat van je werk en dat is een model zonder mold lines. Ja haha zul je denken, daar gaat dit artikel immers over maar serieus geloof mij als ik zeg dat als je een model hebt ontdaan van alle mold lines je een verschrikkelijk mooi model hebt gecreeert en dat je trots en erg tevreden zult zijn met je model.

Eenvoudig? Ja, eenvoudig! Wat heb je nodig? Alleen maar een scherm mes. Dit kan zijn een goed scherm aardappelschilmesje of een Stanleymes. Waar het om gaat is dat het een scherp mes is. Botte messen kun je beter niet gebruiken omdat dan de kans bestaat dat je te weinig controle hebt over het mes en je per ongeluk een armpje of hoofd van je model afsnijdt.

In de ene hand neem je een model, in de andere neem je je scherpe hobby mes. Nu komt de truuk. Normaal houd jij het mes iets schuin als je iets wilt gaan snijden. Doe dat nu niet want anders maak je een groef in het model. Houdt het snijdgedeelte van het mes verticaal om vervolgens horizontaal over de mold line te gaan om hem te verwijderen. Dat is alles. Dus zet het mens op de mold line en kras als het ware heen en weer over de mold line om deze voorzichtig te verwijderen. Easy does it.

Voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding

In welke gevallen gebruik je een vijl?
Het nadeel van vijlen is dat dit strepen en groefjes achter laat op het materiaal dat je hebt behandeld. Dit kan nadat je het geschilderd hebt zichtbaar blijven. Daarom beperk ik het gebruik van vijlen tot alleen metalen modellen. Bij metalen modellen heb je namelijk geen andere optie dan dat. Los daarvan moet je ook op zoek gaan naar een persoonlijke voorkeur. Ben jij wel in staat om naar jouw standaard de mold lines te verwijderen met een vijl dan moet je dat zeker blijven doen. Ieder heeft zo zijn voorkeur.

Een filmpje ter verduidelijking

Succes met het volgen van deze handleiding. Tips, trick, aanvullingen, opmerkingen of vragen? Laat ze dan hier achter!

Groet,

Pieter
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Re: [ARTIKEL] Mold Lines verwijderen

Berichtdoor NutTownTau » 29 sep 2012, 20:11

Persoonlijk houd ik mijn mes schuin als ik mold-lines verwijder: een hoek van ongeveer 45 graden, zodat de botte (boven) kant naar mij toe staat, vervolgens sleep ik het naar me toe. mes optillen, terug op de voorkant van de mold-line plaatsen, weer slepen, herhalen. De meeste moldlines (en Tau modellen hebben er vrij veel, en een paar bijzonder vervelende) zijn zo in 2 of 3 keer "slijpen" weg.

Deze methode heeft mijn voorkeur omdat je iets meer kracht kan uitoefenen dan met een puur verticaal staand mes, en ik vind het persoonlijk lekkerder in de hand liggen.

(natuurlijk mag je nooit naar jezelf toe snijden, maar aangezien het mes aan de achterkant zit doe ik het lekker toch ;) )
"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."
NutTownTau
General
General

Medals: 12
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (2) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Zilver (1) SLS Lid Supreme (1) Medal of Honor 2 Ster (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1) The Forgotten Colony Bronze (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Keer terug naar Artikelen