[HOW TO PLAY] Heavy Gear Blitz

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[HOW TO PLAY] Heavy Gear Blitz

Berichtdoor Sphere » 16 jan 2013, 22:06

Beste leden,

Bijgaand een spellenuitleg van het spel Heavy Gear Blitz van de uitgever Dream Pod 9.

Uitgever: Dream Pod 9
Website: http://http://www.dp9.com/
Type: Tabletop miniaturen spel

Introductie:
Heavy Gear Blitz! is het laatst geintroduceerde spel van Dream Pod 9 welke gelanceerd is in 2006. Dit spel is een verbeterde versie van het eerder gelanceerde originele spel. Het spel is erop gemaakt dat nieuwe spelers het spel snel en eenvoudig kunnen leren. Het spel maakt geen gebruik meer van een hexagon kaart om op te spelen maar van een regulier bord zoals bijvoorbeeld bij Warhammer het geval is.

Uitleg:
De basis van het spel is niet gewijzigd ten opzichte van oudere versies van het spel. Het systeem werk altijd op basis van D6 dobbelsteen rollen waarbij gegooid wordt en vergeleken wordt met de karakteristieken van het model. Naar mate een model meer "ervaren" is, is het mogelijk om met meerdere dobbelstenen te gooien om vervolgens de hoogste gooi te laten gelden. Verder worden aanval en verdediging karakteristieken van de modellen met elkaar vergeleken waardoor het spel neigt naar gemiddelde steenworpen. Het leuke aan Heavy Gear Blitz is dat modifiers door stratigische samenwerking van modellen en regels ervoor zorgen dat de gemiddelde steenworpen meer in je voordeel getrokken worden.

Heavy Gear Blitz maakt gebruik van om en om een kleine beurt spelen waarbij een speler slechts een klein deel van zijn leger activeert in plaats van dat 1 speler eerst zijn hele leger beweegt, schiet, laat aanvallen om dit vervolgens door de andere speler te laten doen. Om en om worden units bewogen tot de hele beurt is gespeeld.

Bewegen en wapen bereik worden aan de hand van een meetlint op basis van inches gemeten. De schaal die wordt gehanteerd is 1/144 en wordt vaak gespeeld op een veld van 4'x4' of alles wat lijkt op een keukentafel. De grootte van de potje varieren sterk afhangende van de te spelen missies maar gemiddeld wordt uitgegaan van 750 tot 1000 TV wat inhoud dat beide spelers tussen de 12 en 16 modellen per speler opstellen.

Het spel integreert digitale oorlogvoering en scout/verkenning taktieken goed in het spel. Vaak wordt er in een spel een "scout" move gegeven waarbij het wordt alleen maar betekent dat een model of eenheid vaak snel mag bewegen en redelijk zwak is. In Heavy Gear Blitz zijn snelle eenheden met goede sensoren en communicatie middelen een zeer waardevol door hun kunde om tegenstanders op te lokaliseren en hun positie door te geven aan de support eenheden. Heb jij problemen met een unit stealthy commando'? Of artillerie daar waar je ze mogelijk kan bereiken? Stuur er een recon eenheid op af die de communicatie van deze eenheden kan verstoren zodat ze niet door je tegenstander meer ingezet kunnen worden en ze gericht in kan zetten om jou te dwarsbomen.

Heavy Gear Blitz maakt zeker nu met de 2006 uitgave meer gebruik van modifiers die taktisch ingezet kunnen worden. Denk hierbij aan "cover", samenwerking tussen eenheden zoals "coordinated fire" of "crossfire" maar ook zaken als lucht ondersteuning en off-board artillerie. Ondanks dat de focus van Heavy Gear Blitz ligt bij het gebruik van Heavy Gears (mens gestuurde robot pakken) like er ook een nadruk op het combineren van Heavy Gears met infantrie (gemechaniseerd (Jeeps ATV etc) of te voet) maar ook tanks en Striders (soort van walkers).

Filmpjes:

Moodboard:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Re: [HOW TO PLAY] Heavy Gear Blitz

Berichtdoor patrickster » 17 jan 2013, 11:15

Ziet er wel cool uit. Modellen hebben wel veel weg van Tau units.
Success is measured in blood; yours or your enemy's.
patrickster
Captain
Captain

Medals: 4
Gouden Schilder Medaille (1) SLS Deelname (1) SLS Lid Supreme (1)
Rise of the Beast Bronze (1)

Berichtdoor Sphere » 17 jan 2013, 23:26

Ja mee eens. Ik denk zelfs dat ik al langer fan ben van het fenomeen Heavy Gear dan van wel ander thema spel dan ook. Vroegah speel ik de PC spellen erg veel en eigenlijk sinds de oprichting van SLS door ons forumgenoot Emile in contact gekomen met dit spel. Nooit geweten dat er ook een tabletop spel van was. De modellen alleen al vind ik cool genoeg om het spel aan te schaffen.
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Sphere
General
General

Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Berichtdoor patrickster » 18 jan 2013, 08:02

De modellen doen me ook denken aan de anime serie Gundam, aan te raden als je van anime hou.

Op dit moment speel ikal genoeg spel systemen. Af en toe haal ik ze al door elkaar. Voor mij geen nieuwe spelletjes. Zonde heb nu al moeite om alles te verven.
Success is measured in blood; yours or your enemy's.
patrickster
Captain
Captain

Medals: 4
Gouden Schilder Medaille (1) SLS Deelname (1) SLS Lid Supreme (1)
Rise of the Beast Bronze (1)

Berichtdoor Blonde Beer » 19 jan 2013, 23:40

Wat zijn de opstart kosten van dit spel?
Blonde Beer
Lieutenant General
Lieutenant General

Medals: 9
Gouden Schilder Medaille (2) SLS Deelname (1) SLS Lid Supreme (1)
Junior Recruiter (1) Medal of Honor (1) Blog Meister (1)
Tournament Grand Master (1) The Renegade Crown Bronze (1)

Berichtdoor Sphere » 20 jan 2013, 11:36

Het is een tikkie goedkoper dan Warhammer, een starters kit met regelboek en armybook kost en dan tussen 10 en 20 modellen kost tussen de 77 en 97 euro ex verzendkosten. Je speelt het spel vanaf 5 modellen. Maar standaard spellen speel je van 12 to 16 modellen. Dus volgens mij kun je regelijk uit de voeten met een starter kit.

Arcade Universe
Sphere
General
General

Berichtdoor Emile » 21 jan 2013, 09:51

heavy gear is grotendeels gebaseerd op armored trooper votoms. dus als je nog een serie wil kijken, en je vind het niet erg om wat verouderde graphics te kijken is ie zeker aan te raden..
hg heeft ook een redelijk uitgebreide rpg wereld, en dit is reeds de 2e incarnatie van het spel met modelletjes.
hopen dat we nog wat figuurtjes ergens op de kop kunnen tikken pieter
Emile
Sergeant Major
Sergeant Major

Medals: 3
SLS Deelname (1) SLS Lid (1) Hulpvaardigheid Brons (1)

Berichtdoor Sphere » 21 jan 2013, 10:16

Ik betwijfel het Emile. Heb al een weekje een advertentie op Marktplaats en GW staan maar zonder succes zover. Wel heb ik op ebay een "winkeltje" gevonden met 20% korting, dus dat scheelt wel. Maar goed, ik blijf het in de gaten houden en als er over een paar weken niets voorbij is gekomen dan bestel ik gewoon een starterkit met wat extra eenheden. Dat zijn 10 tot 20 figuren waar je makkelijk 2 legers van kunt maken. Linksom of rechtsom komen wij wel aan modellen maar ja als wij er een paar voor een zacht prijsje kunnen overnemen heeft dat natuurlijk wel de voorkeur :D

Arcade Universe
Sphere
General
General

Berichtdoor Blonde Beer » 21 jan 2013, 10:34

De rpg heb ik trouwens thuis liggen.
Blonde Beer
Lieutenant General
Lieutenant General

Medals: 9
Gouden Schilder Medaille (2) SLS Deelname (1) SLS Lid Supreme (1)
Junior Recruiter (1) Medal of Honor (1) Blog Meister (1)
Tournament Grand Master (1) The Renegade Crown Bronze (1)

Berichtdoor Emile » 21 jan 2013, 10:36

ik ook de meeste boeken :p
en tof pieter hou me maar op de hoogte ik doe wel mee
Emile
Sergeant Major
Sergeant Major

Medals: 3
SLS Deelname (1) SLS Lid (1) Hulpvaardigheid Brons (1)

Keer terug naar Artikelen