- Zet alles van te voren klaar.
Je weet niet half hoeveel tijd het kost om eerst weer een tegeltje te pakken, en daarna water, en daarna dat eene kleurtje zoeken. Door alles alvast neer te zetten en to deny other peoples acces zal de snelheid doen bevorderen.
- Consistentie
consistentie van de verf wordt hier bedoeld. Enkel als je drybrushed haal je het uit de pot, anders mix je je verf altijd met water, 1/5 water tegen 4/5 verf. Het is een gevoel dat je moet kweken naar de exacte consistentie, das enkel oefenen.
- Indopen
Als je verf eenmaal consistent is haal je je kwast met een draaiende beweging door je verf. Dit geeft 1. een scherpere punt en 2. meer verf TUSSEN de haren wat langere, onafgebroken kwaststreken realiseert.
- Mixes
Mix niet. Simpel zat. Als je MOET mixen, gebruik dan een mixing pot, anders duurt het veel en veel te lang.
- Scherp contrast
Een pop kan zo lelijk geschilderd zijn als je je kan voorstellen, maar door een scherp contrast erin te gooien krijg je snel al een leuk effect. Schilder je groene orcs, dan staan gele kleren er vet bij. Skeletons zijn bleachedbone, doe dan de base zwart oid.
- Complementaire kleuren
Als je schildert hou dan een kleur in je hoofd die het meest moet opvallen: de primaire kleur. Voor Orkses is dit bijvoorbeeld groen. De tweede, secundaire kleur, moet daarna het meest opvallen. Bij orkses is dit bv geel.
Probeer de primaire en secundaire overal terug te laten komen en probeer niet meer grote opvallende kleuren te gebruiken.
- De juiste kwast voor de juiste taak
De namen van de kwasten hoef je niet meer op te letten. Eigenlijk is een standard brush goed genoeg voor alles. Vooral voor grote aantallen. Probeer niet met kleinere kwasten te schilderen, tenzij je echt details aan het doen bent.
De eerste kleur, de primaire kleur, is altijd het grootste oppervlakte. Doe die dus ook als eerst en doe dit met een gigantische uber kwast. Dan schiet je maar uit, so what? De rest moet toch nog gedaan worden
- Snel tevreden
Wees het. Als je gaat tobben over hoe het beter kan, bedenk dat NA het painten en pas het toe op de volgende lichting modellen
- Targets
Zet targets voor jezelf. Als je van te voren zegt: 'Ik ga 40 zombies afschilderen', leg dan alle andere zombies weg. Dit creert minder snel het effect: "fck, ik moet er nog zoveel

- Targets 2
Timing is de helft. Door een seconde target per poppetje te zetten MOET je wel speedpainten. Je wordt hier meer gedreven in naarmate je het vaker doet. bv; Ik ga deze broek schilderen in 10 seconde.
- Wetbrush FTW
Wetbrushen is je vriend. Door eerst een basislaag aan te brengen, daarna een 2e laag te wetbrushen krijg je al heel snel een tof effect.
- 2 kleuren
Een basis kleur, een highlight, thats it. De magische ink-wash of doom zorgt voor schaduw. Concentreer je dus op 2 kleuren per popje. Begin met de kleur die het moet worden, daarna een highlight, klaar. De highlight mag best wel sterk zijn. De introdwarfs zijn daar een goed voorbeeld van. Ziet er goed uit met enkel EEN highlight. Voor individuele modellen mag je wel wat dieper erop in gaan. Denk dan aan Daniels fabuleuze 3-kleuren-snel-klaar-systeem (Alles Basecoaten, Washen, Paar dingetjes highlighten). ALs ik iets Goblin green wil hebben schilder ik het eerst goblin green met zwart (of Dark Angel Green oid), daarna laat ik de schaduwen met rust en schilder ik de rest goblin green (groot oppervlakte). Als laatste een highlight van goblin green met een lichtere kleur, meestal bleached bone of skull white op de uiterste randjes.
- Een voorbeeld
Als je 120 zombies moet doen, schilder dan eerst EEN zombie HELEMAAL af. Dit voorbeeld hou je naast elke zombie die volgt. Door een pop extreem snel te schilderen met de bovengenoemde tips en tricks is het leger echt een koud kunstje. Denk in: als een zombie al zo snel gaat tot een gewenst standaard dan gaan 120 zombies net zo snel.
- Assembly line painting
Niets mis mee, maar pak een niet te ruim aantal. 10 tot 20 is goed genoeg bij detail werk. Als je grote vlakken gaat doen, pak dan wat meer. 40 of 50 of iets in die richting.
- Bases
Op een of andere manier is een pop al bijna af als je de base gedaan hebt. Bij single models doe de base als laatste. Bij rank-&-file poppies, doe hem tussendoor. Is het al laat, je hebt nog een paar minuten ingeplanned en de 2 hoofdkleuren zitten er al op? Hop, even in een half uurtje de bases doen, kunnen ze alvast drogen. Ziet er snel al bijna af uit en dat geeft de base een avondje om te drogen. De volgende dag doe je de eerste ink laag en de 3e dag kun je de bases drybrushen. Kan makkelijk tussendoor. Dit geeft in ieder geval een speelbaar resultaat. En tabletop quality, daar gaat speedpainting om
- De magische ink-wash of doom
Use it, maar wel met veel water. De orks waren een goed voorbeeld van iets te veel inkt en varnish ten opzichte van het water. Het geel wordt vlekkerig en het groen te donker. Meer water en je krijgt een mooi effect. Erg handig bij enorme batches met modellen, maar niet aan te raden bij one-of modellen zoals chariots, Varghulf, dragons etc. Bij zombies: two thumbs up en scheelt je belachelijk veel werk.
- Afwisseling
Als je 20 zombies af hebt, schilder dan een modelletje met iets meer detail. Pak een character of een knight ofzo. houdt de lol erin.