[HOW TO] Hoe zet ik een freehand.

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[HOW TO] Hoe zet ik een freehand.

Berichtdoor MKE » 18 maart 2013, 02:11

Freehands;

Je kan het overal voor gebruiken. De modellen die vooral al tabletop klaar zijn kunnen misschien net dat ene detail gebruiken waardoor het van bovengemiddelde kwaliteit is. Of het nu gaat om unit markings, campaign markings, personal heraldry, chapter markings of zelfs hele banners; modellen zullen automatisch meer waardering oogsten (denk aan toernooien bv best painted army, of voor die shiny medals hier op het forum).

Ik vind het leuk om op verschillende niveaus dit uit te werken met tips en voorbeelden.

De standaard regels voor freehands zijn eigenlijk:
- Begin simpel, teken desnoods op papier schematisch het logotje of plaatje uit wat je wilt hebben. Probeer in je hoofd al in lagen te denken hoe je het plaatje wilt opbouwen. Probeer via google plaatje te vinden van wat je wilt, print ze uit of houd ze bij de handop je tablet pc of whatever. Goede referenties zijn altijd fijn.
- De eerste lagen die je opbrengt; zorg dat ze dekkend zijn, maar altijd goed verdunnen met water. Een dikke laag verf word je nooit vrolijk van, zeker niet als je daarna nog moet blenden of corrigeren eventueel.
- Als het basisplaatje staat (basis kleuren; meestal en stuk of 3 tinten) werk daarna om te blenden en te highlighten.
- Sommige details zijn erg klein. Zorg in eerste instantie dat wat je schildert op de juiste plek. Daarna ben je altijd vrij om te corrigeren met de kleur die eronder zit. Dit komt hier onder nog terug in het voorbeeld.

Deze keer wil ik beginnen met een simpele legermarkering. Ik ben onlangs begonnen met een wordbearer leger en kan mooi van dit voorbeeld uitgaan. Dit plaatje is niet van mij, maar is een mooi voorbeeld zoals ik ze er op zet.

Afbeelding

1. Breng met Yriel yellow bv. de vlammen aan, je kan in dit geval met een bolletje onderaan beginnen, en de vlammen van onder naar boven toe golvend uit laten slaan. Als je met een bol begint let dan gelijk op of de positie goed is. In dit geval willen dit vrij laag in het midden hebben.
2. en 3. Om de daemon kop zo consequent mogelijk aan te brengen zal je dit systematisch aan moeten pakken. Door eerst een vierkant te maken en inte vullen waar de mond komt heb je al een aardig idee hoe de kop er op komt. Let wel; als je in stap 1 te voorzichtig bent geweest met je vlammen (klein) heb je ook weinig ruimte om er een daemon in te zetten.
4. en 5. omdat de linkerhoorn even groot als de rechter- moet zijn. zou je eer 2 puntjes kunnen zetten waar ze moeten eindigen. Zet vandaar uit met een dun lijntje een krul naar de schedel. Hierna dik je het het iets aan zodat hetvan een punt naar een dikkere aanzet gaat naar de schedel. Dit aandikken van een lijn kan je ook gebuiken bij de kin en kaaklijn van de kop.
6. Met de laatste stap zet je met de eerste kleur weer de ogen aan. Het mooiste is als dit een strak driehoekje is. Besteed hier niet teveel tijd aan; zet het eerst iets wat erop lijkt en corrigeer het daarna met zwart door lijntjes langs de gewenste vorm te zetten. Let ook op of het op de juiste plaats staat zodat je geen schele daemon hebt. ;)

7. Een laatste stap die ik zelf doe (maar niet op het plaatje staat), is een simpele highlight aanbrengen op de tekening. Het geel zou ik met bleached bone highlighten. het liefst in dit geval dat het in de vlam gaat zodat je een beetje individuele steekvlammen krijgt in plaats van 1 gele blob. De daemon schedel highlight ik daarna met een donkere kleur grijs.

Ik hoop dat dit duidelijk en leuk is voor sommigen zodat ze dit ook willen proberen. Als jullie zelf een symbool uitgewerkt willen hebben of vragen erover hebben wil je daar graag bij helpen.

Als dit aanslaat kan ik nog een artikel over bv banners plaatsen (groter werk met meerdere kleuren en lagen).
MKE
Staff Sergeant
Staff Sergeant

Medals: 2
Zilveren Schilder Medaille (2)

Re: [HOW TO] Hoe zet ik een freehand.

Berichtdoor rcp77 » 18 maart 2013, 09:31

Goed bezig!!
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
rcp77
General
General

Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor TLRonin » 18 maart 2013, 09:37

Goede tutorial over freehanden! Kan ik goed gebruiken. :D
TLRonin
General
General

Medals: 11
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1) Medal of Honor (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Transporter (2) The Forgotten Colony Silver (1)
Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor MKE » 18 maart 2013, 13:18

Mooi zo! Als je een bepaald ding wilt hebben, kan ik je daar evt advies bij geven.
MKE
Staff Sergeant
Staff Sergeant

Medals: 2
Zilveren Schilder Medaille (2)

Keer terug naar Artikelen