Je hoort zo nu en dan ervaren spelers praten over metakennis/metaniveau/metagame. Ik vroeg me af wat dit dan was en wat ze er aan hebben (waarom het ze beter maakt). Dus heb ik wat uitzoekwerk gedaan en ben op de volgenden gekomen:
Metaniveau
De eenvoudigste uitleg over meta niveau die ik ben tegen gekomen is het volgende ".. meta informatie is alsof je een post-it plakt op een bal met het woordje 'van mij' erop geschreven.."
Jaja... dus een object van betekenis (een bal, speelgoed, rommel, etc) met daarop extra informatie geplakt (mijn bal, mijn speelgoed, mijn rommel, bal van iemand, etc).
Van metaniveau naar metakennis
Een hele grote sprong naar metakennis, bij wargaming (maar ook poker, computer games, e.d.), is dus extra kennis die een speler heeft over het spel dat niet direct onderdeel is van de kennis die als algemeen bekend mag worden beschouwd over het spel. Iedereen kan de regels van warhammer fantasy lezen en simpele gevolgtrekkingen doen zoals 'een unit clanrats verliezen waarschijnlijk tegen een unit ogres'. Een ervaren speler zal echter veel complexere afleidingen kunnen doen (en dat ook nog eens heel snel).
Laten we iets dieper inzoomen op de uitspraak over clanrats en ogres... en dan in het bijzonder op het woordje 'waarschijnlijk'. Wargames zoals wij die spelen lijken erg op schaken, met een heel groot verschil: schaken is niet op kans gebaseerd. Bij schaken zeg je nooit (in een bepaalde stelling van de stukken) 'de pion zal waarschijnlijk de toren kunnen slaan', het is altijd of 'ja pion kan slaan' of 'nee pion kan niet slaan'.
Wargames lijken wel heel sterk op schaken omdat bepaalde patronen in beide spellen zitten: een opstelling (bij schaken is dit vast, bij wargaming variabel), openingstactiek (bij schaken hebben ze zelfs namen gegeven zoals 'het koningsgambiet'), tactiek in latere stadia van het spel (bijv. het eindspel)... en nog veel meer.
Daarnaast is er ook nog kennis over de speelstijl van andere spelers. Jantje speelt aanvallend, keesje speelt vals, etc.
Ervaren spelers hebben dus de volgende kennis:
1) Regels en unit stats
2) Tactiek
3) Waarschijnlijkheden (kans van x gegeven y)
4) Kennis over de tegenstander
Dit combineren ze vervolgens (vaak razendsnel) gegeven een bepaalde situatie. Ze zijn dus niet alleen mega- maar ook metagoed.
Heeft iemand nog toevoegingen?