[ARTIKEL] Beginnen met Fantasy deel 3: Basis Schilderen/Spel

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[ARTIKEL] Beginnen met Fantasy deel 3: Basis Schilderen/Spel

Berichtdoor Daniel » 29 maart 2013, 16:17

Deel 3: Basis Schilderen


Welkom terug! Heb je je leger gekocht? Mooi! Dan kunnen we nu het een en ander schoon gaan maken! Sommige delen van deze guide zijn optioneel: Schoonmaken van miniaturen mag je zelf weten. Het wordt er alleen wel veel mooier van :]



Alles zit in een Raamwerkje! 
Dan knip je het eruit toch? Neem je tangetje in de hand! Als je een Hobbystarter set hebt gekocht, zit daar een tangetje in. Je ziet dat het tangetje twee kanten heeft, een platte en een holle kant. De bedoeling is dat je altijd met de platte kant tegen het model aan houdt en de holle kant van het model weg. Knip alle onderdelen los die je voor een model nodig hebt op die manier uit. Meeste modellen bestaan uit de volgende onderdelen, maar dit kan per model afwijken:
1 base, 1 torso (soms achter en voorkant apart), benen, linkerarm, rechterarm, hoofd

Let hierbij op het wapen wat je in de armylist aan je model hebt gegeven (zie deel 2). Als je een unit uitrust met speren moeten ze dan wel allemaal in de unit speren hebben.

Nu is het de bedoeling dat je de mould Lines gaat verwijderen! Gelukkig heeft Sphere hieral een prima guide voor gemaakt. Deze kun je nakijken op de volgende locatie op het forum van SLS:

viewtopic.php?f=15&t=488

Als je alles hebt schoon gemaakt kunnen we beginnen met lijmen!



Lijm! Lijm overal!
Lijmen kan op twee manieren, excessief en net genoeg. Neem twee onderdelen en Dry-fit ze. Dit doe je door zonder lijm te kijken naar de pasvorm. Komt alles goed tegen elkaar aan, dan gebruik je net genoeg lijm. Zit er een relatief grote kier tussen gebruik je excessief veel lijm. Lijm het nu met de juiste kwantiteit. Terwijl het droogt, vijl je direct over de gelijmde samenvoegingen heen. Het plastic stof zal vermengen met de lijm en zorgen voor een naadloos resultaat! Excessief betekent in dit specifieke geval niet dat het er uit moet puilen. Als je teveel hebt, doe dan niet de onderdelen op elkaar, maar haal eerst alles weg met keukenrol of WC-papier!
Spuiten!
Als je modellen in elkaar zit is het tijd om ze van een basislaag verf te voorzien. Dit doe je door een spuitbus Chaos Black te gebruiken. (of Skull White als je felle modellen schildert, maar 90% van de tijd gebruik je zwart). Leg de modellen op een plankje neer, in een doos, of whatever zwart mag worden. Ga naar buiten als het niet net heeft geregend (of nog steeds elke vorm van neerslag vertoond) en het mag ook niet te hard waaien. Houd de spuitbus op zo’n 20-30 cm afstand en in korte spuitjes draai je de spuit bus rondom de modellen. Gebruik dus niet een constante straal, dan heb je te weinig controle over waar je je verf wilt hebben. Vergeet ook niet goed te schudden (ongeveer 1 minuut) van te voren voor het beste resultaat. Wees snel tevreden en denk niet: “Ik zie nog wat grijs, ik gooi er nog wat verf tegen aan”. Als de plekjes klein zijn kan je dit beter even bij toucheren met een kwastje en zwarte verf. Als het droog is, draai je de modellen om en herhaal je het kort nog eens. Je kan het zien dat het droog is als de verf niet meer glimt.



De eerste strook
Je modellen kun je, als ze droog zijn beginnen met schilderen!
Voordat je begint moet je een kleurenschema hebben. Het is mooi als je hele leger een beetje in de zelfde stijl is geschilderd zodat het uniform over komt. Zoek online naar een aantal kleurenschema’s en kies hierop je basiskleuren. Je hebt in het basissetje een aantal standaard kleuren zitten. Kies 1 primaire kleur, een secundaire kleur en een huidkleur.

Vanuit gaand dat we nog steeds goblins aan het bouwen zijn, de meeste night goblins hebben zwarte kleding en een groene huid. Daarnaast zijn er vaak gele elementen in de modellen te vinden. Kijkend naar de starter set, is de primare kleur Chaos Black, de secundaire kleur is dan Iyanden Darksun geel en de huidkleur is Knarloc Green. Pak je potje groen en schud deze goed met de dop natuurlijk dicht. Neem tevens een goblin te hand, dit is ons test model. Als laatste, pak een schoteltje of palletje, een stuk WC papier of keukenrol en een kopje schoon water (koud).

Doop je kwastje (standard brush) tot halverwege de haren in de verf Knarloc Green. Niet te ver!! Eerste les die je goed moet onthouden is dat je nooit verf mag laten komen op de plek waar de haren het metaal raken. Als hier verf in komt en droogt zetten je haren uit en kan je je kwast weggooien.

Doe een druppel water bij de verf en mix dit op een palletje. Keramieke tegels zijn prima en goed schoon te houden. Eventueel geglazuurd bordje kan ook prima schoon gehouden worden. De consistentie van de verf moet karnemelkachtig zijn.
Je werkt nu met Knarloc Green wat een Foundation Paint is. Dit is verf met meer pigment en zorgt voor een betere dekking, maar is wel wat dikker. Voor rechtshandigen, Houd je kwast in je rechterhand vast, zoals een pen en net boven het metaal. Houd het model in je linkerhand vast en laat een punt op de tafel leunen. Als je gaat schilderen, beweeg dan zoveel mogelijk het MODEL en elke keer met een steunpunt op de tafel. Houdt je kwast zoveel mogelijk in de zelfde positie. Alternatief is te schilderen met de polsen tegen elkaar. Dit zorgt voor meer stabiliteit tijdens het verfen. Verf met de punt van je kwast de huid groen. Als je klaar bent, tik je kwast in het water schoon zonder dat de haren de onderkant en/of zijkant raken. Als je kwastje schoon lijkt, droog hem op het WC papier door de kwast naar je toe te trekken (van voor naar achter). Als er verf op het papier zit, herhaal dan net zo lang tot er geen verf meer vanaf komt. De haren moeten dus altijd in het verlengde worden gedroogd, en zo plat mogelijk tegen het keukenrolletje aan. Druk ook niet te hard, maar alles met beleid.

Pak nu je volgende kleur, Iyanden Darksun, en herhaal de bovenste stappen. Schilder zo het maantje op het schild. Maak de kwast schoon, verf de speer bruin, het randje van het schild zilver etc etc etc.
Je hebt nu een geschilderd modelletje! Nu nog 40 keer! 


NB: De voorbeelden hierboven zijn puur ter indicatie. Belangrijk is dat jij de baas van je leger bent. Als jij je goblins paarse jurken wilt geven, doe je dat. Wil je je goblins huid rood hebben, doe je dat. Jij betaald, dus jij bepaald! Het kan erg lovend zijn om eens compleet af te wijken van de gewaande paden om echt iets unieks neer te zetten. Neem goed de tijd om er achter te komen hoe je je leger wilt hebben!




Basing
Je poppetjes staan nu enkel op een zwart vlakje. Wel zo mooi om daar ook iets mee te doen, niet? In je beginnerssetje zit PVA lijm Zand en gras. Op de zelfde manier als de verf, smeer je de ondergrond in met lijm, voorzichtig genoeg dat je geen lijm op de jurk van je ventje krijgt. Laat dit overnacht drogen. Als je tevreden bent, doe je op sommige plekjes een klein kloddertje onverdunde PVA lijm en doe je er een pluk gras op. Doe dit wel als het allemaal droog is, anders komt er gras op plekken waar je het niet wilt. Als laatste kan je er voor kiezen de randjes nog eens zwart te schilderen als er vlekken op zitten van eerder geschilderd werk.



Iets verder
Ging dit je makkelijk af? Probeer dan de volgende technieken ook eens:


Basing:
Als de lijm en het zand gedroogd is kan je er voor kiezen om het ondergrondje eerst te verfen door een water-dunne, donkere kleur erover heen te leggen. Als dit droog is kan je de steentjes Drybrushen wat voor een leuk effect zorgt! Drybrushen is een techniek waarmee je een (over het algemeen) lichtere kleur op de kwast doen, dit vervolgens afveegt op Toilet papier en als er bijna geen verf meer op zit over het zand heen te kwasten. Dit zorgt er voor dat alleen de hoger gelegen gebieden worden geraakt en dit geeft een leuk effect van extra diepte met zich mee!
Afbeelding


Voorbeeld: Aarde
Om een vrij standaard ondergrondje te krijgen, mix 50% water met 50% verf en bestrijk hier het zand mee (basecoat). Als het droog is, dryrbush je de base heel licht met Tau Sept Ochre, gevolgd door een drybrush Bleached Bone. Paar plukjes geel of groen gras en presto!
Afbeelding


Voorbeeld: Woestijn
Basecoat het zand met Tau Sept Ochre. Drybrush vervolgens met bleached bone en extreem droog met skull white. En vergeet niet, een echte woestijn heeft wel wat vegetatie, dus een plukje geel gras zou niet misstaan.
Afbeelding


Idee: Sneeuw
Doe de base zoals beschreven bij Aarde. Als je klaar bent, mix dan 50% Skull White met 50% PVA lijm en mix hier een beetje Snow scatter doorheen. Leg dit dik op sommige plekjes en besprenkel terwijl het droogt nog een beetje snow scatter erover.
Afbeelding


Voorbeeld: Chaos Wastes
Basecoat het zand Chaos Black, vervolgens drybrush je dit Eshin Grey en heel light drybrush je het daarna met Fortress Grey.
Afbeelding


Washing:
Washing is een techniek waarbij je een dunne, pigmentrijke verf over een oppervlakte smeert met veel diepte. De verf, omdat ie zo dun is, gaat in de gaten en kieren zitten en dit geeft een mooie schaduw aan het model mee, maar alles wordt er wel donkerder van. Probeer eens Thraka Green, relatief veel uit het potje (niet verdund) over je Goblin hoofd te smeren! Of Nuln Oil over metaal. Dit geeft een extra dimensie aan je pop! Hier onder is een prima tutorial te vinden! http://www.youtube.com/watch?v=OlJVubeExvk


Drybrushing:
Als de jurk van je goblin zwart is, drybrush hem eens met Eshin Grey (zoals beschreven bij Basing). De plooien worden nu aan de bovenkant lichter wat weer meer diepte geeft. Let wel op, dat je in dit specifieke geval je kwast over de breedte van de plooien haalt en niet over de lengte, want dan vul je de kieren juist op en dat wil je niet. Hier onder is een prima tutorial te vinden!
http://www.youtube.com/watch?v=aRLsaXGHPfc


High Lighting:
Een wat geavanceerdere techniek en een van de moeilijkere. Hiervoor heb je een gezonde dosis kleurkennis voor nodig. Als je iets in de natuur ziet zijn de hogere randen van het object lichter dan de lagere. Ook met kledij, onder de plooien is het donkerder dan bovenop de plooien. Met highlighten neem je een lichtere kleur van de oorspronkelijke kleur en zet je een lichte lijn langs het model waar het licht af zou kaatsen. Zie plaatje: Afbeelding de grijze lijnen zijn de highlights.




Basis Eenheden uitleg
Je hebt ze vast wel in je boek gezien, het profiel.
Deze ziet er alsvolgt uit:

Name M WS BS S T W I A LD
Proefpop 4 3 3 3 3 1 4 1 7

M: Movement. Zoveel inches mag jou model per beurt lopen. Een hele eenheid loopt zo snel als de traagste man. 4” is vrij standaard voor een standaard model.

WS: Weapon Skill: Hoe goed kan jou model omgaan met zijn hand-tegen-hand wapen? 10 is het beste, 1 is het slechtste. WS 3 komt vrij vaak voor.

BS: Balistic Skill: hoe goed kan jou model omgaan met afstandswapens? Als je BS10 hebt raak je nagenoeg alles met een boog, handgeweer etc., BS1 raak je de grond niet eens. BS3 is vrij standaard

S: Strenght: Hoe sterk is jou model? S1 is een mietje, S10 is nagenoeg godlike. S3 is vrij standaard.

T: Toughness: Hoe taai is jou model? T10 ben je gemaakt van steen, vermengd met ijzer, afgewerkt met platinum en afgezet met diamant, T1 ben je gemaakt van papier mache en is elke tik nagenoeg dodelijk. T3 is vrij standaard.

W: Wounds: Hoevaak kan jou model geraakt worden voordat ie gaat liggen? 1 Wound hoeft ie maar een rake klap te hebben, 10 wounds moet je wat meer je best voor doen! Meeste standaard modellen hebben maar 1 wond, helden, draken en grote monsters hebben er over het algemeen veel meer.

I: Initiative: hoe snel reageert jou model ? I1 is extreem traag, I10 is krankzinnig snel! I4 is iets sneller dan de meeste modellen.

A: Attacks: Hoeveel aanvallen mag jou model maken als ie tegen de vijand aan staat? Let op, dit heeft dus niets te maken met hoevaak je mag schieten! Meeste standaard infantrie hebben 1 aanval.

LD: Leadership: Hoe goed is het moraal van jou model? LD 2 ren je weg voor je buurman die niest. LD10 ben je een doorgewinterde, onverschrokken krijger die bijna nergens van terugdeinst!


Heb je je armylist nog van deel 2? Pak die erbij en vul voor elk soort model een profiel in! Je krijgt dan zoiets: (NB: alle waardes zijn aangepast om copyright te beschermen).

Night Goblin Big Boss “Grobblespit” (34 pts)
Light Armour (4 pts)
Great Weapon (6 pts)
Shield (7 pts)
Name M WS BS S T W I A LD
Grobblespit 4 6 6 3 4 2 5 3 7

Totaal: 51 punten
30 Night Goblins “Da Stikkaz” (120 pts)
Command Group (32 pts)
Netters (40 pts)
Spears (30 pts)
Name M WS BS S T W I A LD
Night goblin Spearmen 3 4 2 3 3 1 3 1 6

Totaal: 222 punten

30 Night Goblins “Da arrers” (120 pts)
Command Group (32 pts)
Netters (40 pts)
Bows (30 pts)
Name M WS BS S T W I A LD
Night Goblin Archer 4 5 4 6 3 1 2 2 5

Totaal: 222 punten
Grand Total: 495 punten




Beurt Volgorde:
Zet je modellen ongeveer op 24” luistert het nog niet zo nauw. De vijand doet hetzelfde. Rol nu allebei een dobbelsteen om te kijken wie er eerst mag.
De speler die eerst mag begint zijn beurt met de Start of the Turn, gevolgd door de Movement Phase. Daarna de Shooting Phase en daarna de Close Combat Phase. Magic is een onderdeel waar je als beginner misschien nog even niet naar moet kijken, dat komt in een later deel uitgebreid aan te orde. Normaal gesproken zit deze tussen de movement phase en de shooting phase.

NB: Omdat dit een beginner battle is zullen we veel regels buiten beschouwing laten. Deze komen van zelf aan de orde!

Start of the Turn:
Sommige onderdelen van het spel vinden plaats nog voor dat de movement phase er is. Orcs en goblins moeten bijvoorbeeld voor hun Animosity testen. In dit voorbeeld slaan we dat even over aangezien dat meer geavanceerdere regels zijn.

Movement Phase:
In de movement phase is er een stricte hierarchie: Chargeren, Compulsery Movement, Remaining Movement.
Chargeren gaat als volgt: Kies een eenheid die je wilt chargeren (als je die hebt, het is niet verplicht). Kies een vijandelijke eenheid die je wilt chargeren en meet de kortste afstand tussen deze 2 eenheden uit. Neem nu de M-waarde uit je profiel en rol 2 dobbelstenen en tel dit allemaal bij elkaar op. De Movement + het resultaat van je dobbelstenen rol is je Charge Afstand. Als deze gelijk aan, of meer is dan de afstand tussen de twee eenheden heb je succesvol gechargeerd en mag je jou eenheden tegen die van de vijand zetten. De eerste beurt zal er nog niet veel gechargeerd worden omdat je 24” van elkaar afstaat. Gebruik de eerste beurt om je eenheden op de juiste plek te krijgen. Als je de charge afstand NIET haalt, neem dan de hoogste van de 2 gerolde dobbelstenen en beweeg je eenheid zoveel inch naar de vijand. Je mag nu niet meer bewegen!

Daarna komt Compulsery movement. Dit is Movement die altijd plaats vind, ongeacht wat. Als voorbeeld, Squigs. Je kan als Goblin commander bevelen dat je Squigs plaats moeten houden, maar Squigs hebben geen oren en zullen alles behalve naar je luisteren, maar gewoon lekker hun gang gaan. Dit soort bewegingen vinden nu plaats.

Als laatste mag je de rest bewegen. Je mag marcheren. Pak je Movement en vermenigvuldig deze met 2. Dit is je March afstand. Je mag alleen zover marcheren als het langzaamste model. Als je wilt draaien, neem dan het buitenste model om de afstand te meten.


Shooting:
Kijk in het regelboek wat voor wapen je hebt. Elk wapen heeft een Afstand (range). Stel, we schieten met een Boog. Een gewone boog heeft 24” afstand en als je raakt heeft deze een Strenght waarde van 3. Kijk of je eenheid met boven binnen 24” staat van de vijand die niet tegen een vijandelijke eneheid aanstaat. Je eenheid moet de vijand kunnen zien: er mag geen blok eenheden of terrein tussen staan. Zo ja, neem een aantal dobbelstenen dat je modellen in de eenheid hebt en zoek de BS op in het profiel van je afvurende troepen. Vergelijk deze met het onderstaande tabel:

BS 1 2 3 4 5
Nodig om te raken: 6+ 5+ 4+ 3+ 2+

Stel je schiet met BS3, dan heb je 4, 5 of 6 nodig om te raken. Rol alle dobbelstenen en pak alle HITS eruit. Doe alle MISSES weg. Hierna moet je verwonden. Kijk in het onderstaande tabel:

Afbeelding

Je bogen hebben Strenght 3. De vijand heeft Toughness (T in het profiel) van 3. Zoek nu de waarde die daarbij hoort. Je ziet dat je een 4+ nodig hebt om te verwonden. Rol alle dobbelstenen die HITS waren opnieuw. Als je nu een 4+ rolt is de vijand dodelijk getroffen en mag hij voor elke 4, 5 of 6 modellen weg halen. Dit noemen we WOUNDS. Meeste modellen hebben maar 1 WOUND op hun profiel (de W) en sterven dus als ze een keer op een dergelijke manier worden verwond.

Herhaal dit proces tot elke eenheid met boven 1 maal heeft geschoten.

Close Combat Phase:
Dit is enkel voor de eenheden die tegen elkaar staan. Bekijk alle profielen van de eenheden die in gevecht staan en controleer hun I (van Initiative). De modellen met het hoogste Initiative mogen als eerste slaan. Zijn de Initiatives gelijk, rol dan de dobbelstenen ook gelijk.

Kijk nu naar de A op je profiel (Attacks). De rijen die tegen elkaar aanstaan mogen hun maximale aantal Attacks rollen, de 2e rij mogen enkel altijd maar 1 aanval erbij doen. Stel, je hebt een eenheid die allemaal 2 attacks hebben, van 5 bij 4 tegen een vijandelijke eenheid aanstaan. Dan mogen enkel de 5 modellen in de voorste rij met 2 aanvallen slaan en de 2e rij van 5 modellen mogen met 1 aanval slaan. De rijen 3 en 4 hebben brute pech en mogen helemaal niets: ze staan te ver weg. In het bovengenoemde voorbeeld mag deze partij 15 aanvallen maken (2 attacks, 5 modellen op de eerste rij =10. De 2e rij mag 1 attack maken met 5 modellen = 5).

Als je eenmaal je aantal dobbelstenen hebt moet je raken. Is jou Weapon Skill hoger dan die van de vijand? Dan heb je 3, 4, 5 of 6 nodig. Heeft de Vijand meer weapon skill dan jij, of is deze gelijk? Dan heb je 4, 5 of 6 nodig. Heeft de vijand meer dan 2 keer zoveel Weapon skill als jij? Dan heb je een 5 of 6 nodig. Alle dobbelstenen die raken zijn wederom HITS. Met de HITS ga je door, de MISSES stop je weg. Rol de HITS nogmaals en kijk in het bovenste tabel bij Shooting wat je nodig hebt om de vijand te WOUNDEN. Je strenght vind je terug in het profiel van je model (de S) en de toughness van je vijand vind je in zijn profiel terug (de T). Stel, jij slaat met S4 tegen T2, dan zie je in het tabel dat je aan 2+ genoeg hebt, dus 2, 3, 4, 5 of 6. Alle WOUNDS zijn KILLS.

Vergeet niet, dat alle modellen met een Initiative waarde mogen slaan in deze ronde in dit gevecht, dus ook de vijand!

Kijk naar hoeveel wonden je hebt veroorzaakt in deze Close Combat phase. Vergelijk die met het aantal wonden dat de vijand heeft veroorzaakt. Degene die de meeste wonden heeft gedaan wint dit gevecht. De verliezer moet een BREAKTEST maken. Rol 2 dobbelstenen (2D6) en vergelijk de score met je LEADERSHIP in je profiel (LD). Als je gelijk aan of lager hebt gerolt is er niets aan de hand en vecht je volgende beurt gewoon door op dezelfde manier (dus in de close combat phase van de volgende partij). Heb je HOGER dan je LD, dan rent de verliezende partij weg! Rol 2D6 (2 dobbelstenen) en draai de eenheid om. De score van je dobbelstenen bij elkaar is het aantal Inches dat je nu recht van je vijand af rent! De winnaar mag nu OOK 2 dobbelstenen rollen. Is zijn score gelijk aan of Hoger dan die van de verliezende partij? Dan is de hele eenheid DOOD. In een keer weg. Finito. Als de winnaar MINDER rolt, dan mag de VERLIEZER in zijn COMPULSERY MOVEMENT PHASE proberen te Rallyen (weer terug komen). Dit doe je door een Leadership test te halen op de zelfde manier als je Breaktest. Haal je deze, maar je omkeren en doe je weer normaal. Let wel op, dat compulsery movement NA charges komt en je deze eenheid verder niet meer mag chargeren en ook niet meer mag bewegen.

BEURT 2:
De andere partij herhaalt nu dezelfde stappen. Nog een paar regels:
Als je een vluchtende eenheid kan chargeren (de eenheid die bijvoorbeeld niet zijn Leadership test heeft gehaalt om te Rallyen) dan rent deze eenheid eerst 2D6” weg van de chargeerder. Haalt de chargeerder de afstand alsnog, is de eenheid alsnog DOOD.


Volgende keer in Beginnen met Fantasy: Geavanceerd Spel! Nu je de basis kent van Warhammer Fantasy gaan we iets dieper op de regels in en komen er dingen bij zoals Wapens, Psychology en verschillende units! Stay Tunes!
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: [ARTIKEL] Beginnen met Fantasy deel 3: Basis Schilderen/

Berichtdoor BenEvil » 29 maart 2013, 21:05

Goed artikel weer!
Ben benieuwd naar de volgende.

Als mensen (die 40K spelen) nu nog niet om zijn om eens een echte wargame te spelen, weet ik het ook niet ;)
The pen is mightier than the sword and considerably easier to write with
Avatar gebruiker
BenEvil
Major
Major
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 maart 2013, 14:09
Woonplaats: Rotterdam
Medals: 4
SLS Lid Veteraan (1) Medal of Honor (1) Strategic Debriefing Medal (1)
The Renegade Crown Ribbon (1)


Keer terug naar Artikelen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron