[ARTIKEL] Een (ingewikkeld) Forgeworld model inelkaar zetten

Hier vind je de artikelen die speciaal zijn gemaakt voor onze website. Enjoy!

[ARTIKEL] Een (ingewikkeld) Forgeworld model inelkaar zetten

Berichtdoor rcp77 » 31 maart 2013, 22:16

Naast de uitgebreide range van modellen van Games Workshop, verkoopt Forgeworld vele speciale Fantasy en vooral 40K sets en modellen, variërend van kleine upgrades (zoals bijvoorbeeld Space Marine Shoulder Pads met Legion-markings of bijzondere wapens) tot kleinere modellen (individuele Infantry modellen of 5-man squads) tot grotere modellen (Monsters en Monstrous Creatures, en Dreadnoughts en Tanks) tot hele grote modellen (Gargantuan Creatures zoals Biotitans of Gargantuan Squiggoths, of Super Heavy Vehicles zoals zeer grote tanks of Titans).
Forgeworld gebruikt voor deze kits geen plastic zoals GW, maar een speciale resin. Het werken met FW kits is toch iets anders dan standaard GW plastic en vereist een andere aanpak. In dit artikel zal ik je stapsgewijs begeleiden in deze aanpak.

AANLEIDING
Met de door Lupus aangekondigde 40K Apocalypse battle, zullen er zeker een aantal mensen geïnteresseerd zijn om mee te doen en wellicht ook een aantal om hiervoor FW-kits in elkaar te gaan zetten. Ik ben er hier zeker één van. Ik heb al de nodige FW modellen en kits in elkaar gezet, waaronder het Horus Heresy Emperor's Children leger waar ik nu mee bezig ben, maar ook diverse (zeer) grote kits zoals de Hierophant Biotitan van Tyranids en de Mars Pattern Warhound Titan van the Imperium.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb dus al de nodige ervaring met FW, maar toch ben ik zelf overdonderd geraakt toen ik meer dan een jaar geleden mijn bestelling voor een Reaver Titan binnen kreeg. Zo overdonderd dat ik het tot nu toe nog niet heb aangedurfd (!!) om eraan te beginnen; schandalig, maar waar. Dit soort modellen kunnen zeer overweldigend zijn als je alle onderdelen voor je ziet liggen.
Met de Apocalypse battle op komst wil ik deze Titan graag alsnog in elkaar zetten; dit artikel moet enerzijds een verslag hiervan worden met als doel om jullie te helpen met jullie (toekomstige) FW-projecten, alsook een stimulans/dwangmiddel om de Titan ook daadwerkelijk op tijd in elkaar te zetten voor de Apocalypse battle.

OPZET
In de komende zes weken zal ik regelmatig aanvullingen op dit artikel posten om gaandeweg het totale artikel op te bouwen. Aan de hand van deze updates volg je enerzijds mijn progressie in het in elkaar zetten van mijn Titan en anderzijds de stappen die je zelf zult moeten zetten om jou eigen FW-model in elkaar te zetten.
Afbeelding

Dus wat kun je verwachten?
1) De eerste update die je kunt verwachten gaat in op de belangrijkste en spannendste stappen (en het één na meest euforische moment): het uitzoeken en bestellen van je FW-model en de ontvangst van je bestelling;
2) De volgende update gaat in op de volgende fase van de voorbereiding: het klaarmaken van alle onderdelen voor het in elkaar zetten;
3) De derde post gaat vervolgens in op het in elkaar zetten van deel-projecten;
4) En uiteindelijk ga ik in op het samenvoegen van deze deel projecten tot het eindresultaat. Hierbij hoop ik dan ook voor de Apocalypse battle mijn Reaver Titan klaar te hebben en te laten zien.

De eerste update volgt zeer binnenkort....
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
rcp77
General
General

Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Re: [ARTIKEL] Een (ingewikkeld) Forgeworld model inelkaar ze

Berichtdoor wbravenboer » 31 maart 2013, 22:23

Ook aandacht aan de geestelijke kant, het gevoel van paniek als je de bestelling hebt geplaatst, het euforische gevoel om het pakket te krijgen,
de schok bij het zien van alle losse onderdelen, de opkomende depressie dat je dit nooit in elkaar kan zetten, dat je honderden euro's hebt uitgegeven aan iets dat je uiteindelijk in de kast laat liggen... de trots als je het eerste deel in elkaar zet, de reacties van mensen om je heen (je hebt HOEVEEL uitgegeven?), het onbegrip als je enthousiast vertelt over je mooie model, het heerlijke moment dat je begrip ontmoet van mede-spelers, de angst als je je model aan anderen laat zien en ze ER AAN GAAN ZITTEN, de neiging om elk kind, huisdier, partner etc. dat te veel in de buurt komt te verjagen... Het uiteindelijke moment dat je super mooie model in kan zetten, EN HET IN DE EERSTE BEURT ONTPLOFT... maar dan uiteindelijk de gelukzaligheid als je er naar kijkt en bij je zelf denkt; wat is ie toch mooi! ;)
wbravenboer
Major General
Major General

Medals: 3
Deelname Brons (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor rcp77 » 31 maart 2013, 22:25

Jep, al die emoties heb ik gehad bij ieder groot FW-model en zullen ook zeker terugkomen in de respectievelijke onderdelen van het artikel. Het zal voor jou een feest van herkenning zijn, Walter!
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
rcp77
General
General

Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor Daniel » 31 maart 2013, 23:03

ja! Want! Wat een timing! Ik denk er over om een Revenant Titan te kopen, dus dit komt perfect op tijd!
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Daniel
General
General

Medals: 14
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Berichtdoor rcp77 » 01 apr 2013, 13:53

DEEL 1: BESLISSEN, BESTELLEN & ONTVANGEN

1a - BESLISSEN
Proficiat! Je hebt besloten om voor het eerst een FW-model te gaan kopen! Geweldig, maar eh… heb je er wel heel goed over nagedacht? Het is namelijk nog niet wat. Voor het eerst een FW-model kopen is een veel grotere stap dan je wellicht nu denkt. Het brengt je over een drempel en je kunt nooit meer terug. Je wordt van een “nerd die met belachelijk dure plastic poppetjes speelt” veranderd in een “über-nerd die met bizar dure poppetjes speelt”. En geloof me, zodra je je eerste FW-model in elkaar hebt gezet, weet je zeker dat er meer zullen volgen. Het hele proces is er namelijk een waarin een heel palet aan emoties voorbij komt en het zal je zeker aangrijpen; het voelt als een drug en eigenlijk is het dat ook: het wordt verslavend en vervolgaankopen kunnen niet uitblijven. Ook al weet je eigenlijk dat je deze bizar dure FW-modellen ook nog eens minder kan inzetten dan je belachelijk dure GW-modellen, je wil er meer! Want het is gewoon een genot om al die emoties door te maken.
(On a side note: Dit zo overziend, kan ik niet anders concluderen dan dat Slaanesh FW heeft opgericht.)

Bij mij begon het in 2006. Ik was al een paar jaar gestopt met Warhammer Fantasy, maar kreeg toch weer de behoefte om te gaan warhammeren. Toen ik zag dat er inmiddels een Ogre-leger beschikbaar was, was ik om! Met veel plezier begon ik aan dit elite leger met grote modellen en toen het een beetje vorm kreeg (d.w.z. over de 2000 punten ging), miste ik een soort “kroon op mijn werk”. Je kent het wel, dat ene model of die ene unit die eruit springt; Karl Franz op zijn Griffon of je High Elf Prince op een draak. In een leger dat bestaat uit relatief erg grote modellen, was het erg moeilijk om zo iets te vinden. In die tijd waren er nog geen Mournfang Cavalry of Thundertusks. En dan zie je ineens in de White Dwarf de FW-modellen voor Bull Rhinox Riders staan – ik was verkocht!

Na lang wikken en wegen (want FW is toch wel weer een stuk duurder dan GW) heb ik mijn credit card opgezocht (de enige manier om bij FW te betalen) en durfde ik het aan. Het besluit was genomen!
Afbeelding
Mijn Ogre Kingdoms Bull Rhinox Riders en de start van mijn Forgeworld-verslaving

1b – BESTELLEN
Als je eenmaal hebt besloten om te gaan bestellen, dan bevind je je ineens wederom op de FW-webpagina, maar dit keer met een ander gemoed. Gespannen zoek je het model van je keuze en klik je op de “Buy Now” button. Dit is het moment waarop je goed moet opletten. FW heeft namelijk veel modellen die compleet worden verkocht, maar ook veel modellen die in modules worden verkocht. Zoals bijvoorbeeld de Reaver Titan: om een complete Reaver Titan te kopen, moet je vier aparte onderdelen kopen:

Afbeelding
Hoewel je hier het hele model ziet, koop je alleen de romp en de benen

Afbeelding
De linkerarm van m'n Titan: de Laser Blaster

Afbeelding
De rechteram van m'n Titan: de Melta Cannon die ik zal inzetten als een Volcano Cannon

Afbeelding
Het 'carapace' wapen: de Apocalypse Missile Launcher die ik meestal als Vortex Missile Launcher zal inzetten

Als je hier niet goed op let, dan heb je uiteindelijk je FW-model thuis, om er vervolgens achter te komen dat je nog belangrijke onderdelen mist. Let dus goed op wat er wél in je kit zit en wat niet.

Bedenk verder dat het ook leuk kan zijn om extra onderdelen op je model te zetten, zoals logo’s van je leger, bijvoorbeeld in de vorm van zogenaamd “etched brass”, resin logo’s of zelfs vervangende onderdelen zoals deuren met logo voor je tank, of bijvoorbeeld een Titan Tech Priest voor in je Titan.
Ok, heb je alles? Ga dan naar je basket. Zoals je ziet hanteert FW standaard 15% verzendkosten voor alle bestellingen binnen Europa. Daarmee is je model dus ineens 15% duurder dan je had verwacht! Er is gelukkig wel een manier om hier aan te ontkomen: een nog veel grotere bestelling! Als je bestelling meer dan 250 pond is, dan is de verzending ineens gratis en ook nog eens sneller; in plaats van 2-4 weken, wordt het 1-5 werkdagen! Maar ja, 250 pond is nogal een grote bestelling…

Gelukkig hebben we daarvoor ons forum: plaats een topic in Te Koop/Gezocht dat je een FW-bestelling wilt gaan doen en je zult zien dat er wel een aantal mede SLS-leden zullen zijn die met je mee willen doen om gezamenlijk boven de 250 pond uit te komen! Maak goede afspraken over wisselkoers en betaling en ineens is het moment daar: je gaat bestellen! Bereid je voor op het eerste moment van euforie: zodra je betaald hebt en je ziet dat je bestelling wordt verwerkt, dan komt de golf van blijdschap – JE WORDT EIGENAAR VAN JE EIGEN FORGEWORLD MODEL!! Gefeliciteerd!

1c – ONTVANGEN
Een paar dagen later staat er een koerier voor de deur met je doos van FW! Een gevoel van spanning wordt voelbaar in je buik, trillend teken je voor ontvangst en met grote ogen staar je naar de doos…

Afbeelding
De Reaver Titan en wapens in de doos zoals ik 'm ontving..

Als je je bestelling hebt ontvangen, moet je ‘m (natuurlijk) gelijk open maken. Ga vervolgens op zoek naar de bouwtekening (bij grotere sets altijd aanwezig), of haal op internet de foto met de onderdelen van de kit erbij, leg alle onderdelen op dezelfde manier als op die foto op tafel en controleer:
- Of alle onderdelen aanwezig zijn; én
- Of er onderdelen zijn die onherstelbaar beschadigd zijn.

Afbeelding
Controle op compleetheid van de Melta Cannon

Zelfs bij een kwaliteitsfirma als FW kan er iets misgaan in je bestelling. Onderdelen kunnen ontbreken of beschadigd zijn. Kleine beschadigingen kun je niet voorkomen en zijn vaak makkelijk met wat vijlen en/of (liquid) greenstuff te herstellen, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je zelf moet gaan sculpten. Wees niet bang als er iets kromgetrokken is; dit is met resin heel makkelijk te herstellen (ik leg bij de volgende stap uit hoe dit moet). Pas wel op met het neerleggen en opbergen van resin; resin is wat brosser dan plastic en vooral uitstekende onderdelen op grote/zware stukken kunnen makkelijk afbreken als je het te hard of verkeerd neerlegt.

Mocht er iets ontbreken of onherstelbaar beschadigd zijn, bel dan gewoon naar FW (tel. 00 44 115 900 4995, Ma-Vr van 10.30 – 19.00 uur en Za van 10.30 – 18.00 uur). Zij vervangen het onderdeel zonder problemen.

Als alles binnen is, dan kun je genieten (of in mijn geval met de Reaver Titan: schrikken) van alle onderdelen. De volgende stap is dan (wanneer je het eindelijk aandurft) om alle onderdelen klaar te maken voor gebruik. Dit leg ik in een volgende post uit.
rcp77
General
General

Berichtdoor TLRonin » 03 apr 2013, 12:52

Herkenbaar, herkenbaar! :D

Heb overigens al 2x meegedaan met een groepsbestelling hier op SLS en ben daar zeer tevreden over.

Vond overigens m'n Tantalus al een hele klus, moet je kijken naar die titan! :shock:
TLRonin
General
General

Medals: 11
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1) Medal of Honor (1)
Strategic Debriefing Medal (1) Transporter (2) The Forgotten Colony Silver (1)
Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor wbravenboer » 03 apr 2013, 14:55

Ik heb ook de Keeper of Secrets, heel mooi model; maar die kleine spikes over haar lichaam, zijn dus allemaal los, alle 70....
wbravenboer
Major General
Major General

Berichtdoor Sphere » 03 apr 2013, 15:01

Hehe mooi artikel Rob. Hoe groot moet je garage zijn voor zo'n ding? :D
“If something stands between you and your success – move it. Never be denied.” - Dwayne ‘The Rock’ Johnson

Arcade Universe
Click here to find an arcade in your neighborhood
Sphere
General
General

Medals: 16
Zilveren Schilder Medaille (3) Bronzen Schilder Medaille (1) Deelname Brons Bar (1)
Organiser Master (1) SLS Lid Supreme (1) Executive Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister (1) Transporter (2)
The Forgotten Colony Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor wbravenboer » 03 apr 2013, 15:22

ah, de werkplek! Ook heel belangrijk, zorg voor veel losse doosjes, om alles netjes bij elkaar te houden!
http://www.warseer.com/forums/showthrea ... aver-Titan
wbravenboer
Major General
Major General

Berichtdoor Lupus Sancti » 03 apr 2013, 16:35

OH MY GOD!!!

Door die topic van die gast op warseer besef ik nu ineens dat je dit ding niet alleen in elkaar moet plakken. (En dat gaat je al een goed deel van je leven kosten.) Maar je moet dat ding ook nog eens waanzinnig goed verven, want alle andere voorbeelden die wij kennen zijn ook afgrijselijk goed geverfd!

OH MY GOD!!!

Jij bent echt een pure Slaanesh minion! :twisted:
Warhammer 40.000
-Tau (ca. 3.000pts)
-Necrons (ca. 1.500pts)
-Grey Knights (ca. 4.000pts)
-Space Wolves (ca. 2.000pts)
-Imperial Guard (ca. 4.000pts)
-Chaos Space Marines (ca. 3.000pts)
Lupus Sancti
General
General

Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1)
SLS Lid Supreme (1) Hulpvaardigheid Brons (1) Veteran Recruiter (1)
Medal of Honor (1) Tournament Grand Master (1) Strategic Debriefing Medal (1)
Transporter (1) The Forgotten Colony Gold (1) Rise of the Beast Gold (1)
Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Volgende

Keer terug naar Artikelen