Age of Sigmar has Begun!

Spelregels bespreken of taktieken voorleggen? Leg hier je WHF vragen voor.

Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Daniel » 13 jul 2015, 14:50

Nou weet ik dat het gros van de spelers hiero 40k speelt en waarschijnlijk blijft spelen. Toch wil ik even wat ervaringen kwijt. Ik heb nu een potje of 4, 5 gespeeld en ik durf nu weer te zeggen, dat ik veel meer lol met AoS heb, dan met 40k. Hierbij een topic dedicated aan mijn ervaringen van AoS, wat ik er zelf van vind en wat ik vooral zie gebeuren. Een beetje positiviteit kan geen kwaad! :D

En laten we het vooral positief houden met z'n allen :)


Wat is AoS?
Het nieuwe spel van Games Workshop, gebasseerd op Warhammer Fantasy Battles, maar in geen enkel opzicht hetzelfde. Het valt qua hoeveelheid een beetje met 40k samen: beide spellen hebben ongeveer evenveel modellen, monstertje hier, baasje daar. Het is geen all-out warfare sim, maar het is ook zeker groter dan een skirmish game.


De regels
albeit simpel, geven toch een hoop flexibiliteit en tactische overwegingen mee. Zo werk je Close combat om de beurt een UNIT af, en niet een COMBAT. Hierdoor is het erg belangrijk welke unit je als eerste kiest: met alle rampspoed die met die keuze mee kan komen. Als je 2 elite units tegelijk in twee verschillende vijanden charged, moet je dus erg goed nadenken welke je als eerste laat slaan, want je kan er donder op zeggen dat de andere elite unit als eerste klappen gaat ontvangen daarna.

Ook is movement misschien nog wel belangrijker dan bij 40k: Als je namelijk een unit zo weet te manouvreren dat het binnen 3" staat van een vijandelijke unit, mag die unit alleen maar Terugtrekken of stil blijven staan: Terug trekken en schieten mag, terug trekken en chargen niet. Stil staan en schieten mag, chargen mag dan ook, maar allicht moet je dan units chargen die je helemaal niet in combat wilt hebben.

Morale en Leadership
battleshock is een mooi elegant systeem, waarin je aan het einde van de beurt ALLE morale checks gaat maken: Rol een dopje, tel het aantal casulties uit die unit erbij op, en vergelijk met je Bravery. Voor elk punt wat je haalt boven je bravery rennen poppetjes weg door battleshock. Vroeger (en nu bij 40k), gaat het zo, dat als Unit A en B lopen te knokken, en de units slaan 19 om 20 modellen dood, dat een unit een test moet maken terwijl de andere unit, ondanks 19 casulties geen enkel nadeel ondervind. Vind ik raar. Nu hebben beide units last van battleshock en kan je dus ook heel tactisch units targeten met je attacks om dit in jouw voordeel uit te laten komen.

Magic
Heeft een Support rol en geen overpowerende rol zoals in de 8e. Spells boosten een klein beetje, ze maken een paar ventjes dood, en ze kunnen net de schalen jou kant op laten tippen: niet meer dan dat. In de 8e had je spells als : " Je Leadership wordt je strenth" wat meestal betekende dat je op 2+ whatever doodsloeg. Compleet kansloos. Not anymore so! Elke mage kent twee basis spells en elke warscroll voegt een of twee spells toe die uniek zijn voor die (soort) mage.

Schieten
Dit mag nu in combat gebeuren wat half logisch is. Zelf zou ik het lieft houserules hiervoor zien, dat als je in contact staat met en vijand dat je hem alleen mag slaan. Opzich, schieten als je out of reach staat met je wapens lijkt me logisch. Je gaat niet als soldaat niets lopen doen, maar je schiet iemand achter aan de vijandelijke unit ff snel neer. Dat je zonder modifiers op ANDERE combats mag schieten blijf ik ongewennig en raar vinden.

Bases
Je hoeft niet meer alles op square bases te laten, maar mag wel. Al doe je het op hexagon, je meet namelijk alles van model tot model. Dit kan vreemde situaties opleveren en zelf spreek ik ook altijd af met mijn tegenstander dat we lekker van base naar base meten. Ook dan doet het niets negatiefs/positiefs en als alles "normaal" gebased is heb je hier echt 0,0 issues mee.

Warscrolls/Profiles
Prima systeem waarmee je meer tactische diepte en variiteit krijgt tussen verschillede units. Meeste units hebben wel een of twee unique abilities die ze apart laat staan van de rest. Voordeel is, dat GW het overnight kan tweaken omdat alles online beschikbaar is. Warscrolls is een samenvoeging van alle profielen en alle verschillende wapens. Modellen hebben nog maar 4 statts:

Movement (hoeveel inches mag een popje lopen)
Bravery (zie hierboven)
Save (Wat is je armor save)
Wounds (Hoe taai is je poppie)

Daarnaast hebben alle wapens ook een profiel die er naast staat:
Range (wat is de afstand van je wapen)
Attacks (Hoeveel attacks mag je met dat wapen maken)
To Hit (wat heeft je model nodig om te raken met dat wapen)
To Wound (wat moet je rollen om te verwonden)
Rend (Hoeveel modifier heeft de vijand op z'n armor)
Damage (Als je verwond: hoeveel damage doe je dan)

Dit is eigenlijk een complete samenvoeging van de wapen statistieken EN de profiles van oudere versies: Wounds is nu een stuk hoger dan het ooit was en een samentrekking van Toughness en Wounds. Hoe meer "tough" een model was, hoe meer wounds dat die heeft. 12 wounds voor een monster is vrij normaal tegenwoordig.

Bravery is je Leadership en staat hierboven uitgelegd.

Save: Vroeger moest je kijken welke stukken armor en equipment je had, dat allemaal opzoeken in tabellen en dan een armor save uitrekenen. Daarna moet je nog een modifier er overheen gooien en wat je had was een dikke vette tering zooi. Je model heeft nu een save uit z'n profiel zoals 40k. Prima.

Move: Sja, dwarfs zijn trager dan Aelfs, dus voor Fantasy blijft dat variabel.

Range: Een speer heeft een langere afstand dan een mes. Klinkt logisch. Modellen met speren kunnen zo eenvoudiger in de buurt slaan van een vijand, in plaats van dat je troepen moeten "wachten" tot ze iets kunnen slaan als ze enkel een mes vast hebben.

To Hit/To Wound: Een goblin slaat alicht harder met een knots dan met een speer. Ook raken modellen misschien minder goed met een speer omdat ze niet gewend zijn hiermee te vechten. Prima systeem en vervangt Strengt, Toughness, Weaponskill van je zelf en Weaponskill van je vijand. Ja, je raakt en verwondt een draak een stuk sneller, maar daarom heeft de draak ook een butload aan meer wounds. Geen gezoek meer, gewoon doppies rollen.

Attacks: Vroeger had je met een Great Weapon evenveel attacks als met een mes. Klinkt gek en was het ook. Meeste Great Weapons hebben een super easy to wound rol, maar relatief minder attacks, terwijl een Mes veel vaker kan aanvallen, maar minder snel verwondt. Simpel, maar juist.

Legers
Een van de grootste pluspunten aan AoS: Je bouwt je leger op uit Warscrolls die je vertellen hoeveel modellen er in een unit zitten, hoeveel er in mogen (meestal is dit of 1 of 1+) en wat voor wapen ze hebben. Ook staat er soms "Per zoveel van pop A mag je een pop B inzetten". Wat dit systeem doet, is er voor zorgen dat je legers koopt/schildert die je LEUK Vind, in plaats van wat het internet zegt dat GOED is. In alle battles die ik tot nu toe heb gespeeld waren geen 2 units hetzelfde, alles was elke keer anders. Variabiliteit! Jeuj!

Ow, en alles op ronde bases staat VEEL Mooier.

Punten
Zorgen kindje voor velen, die hebben opeens geen punten meer. Maar: 40k heeft wel punten en is zo ongebalanceerd als de klote. Mijn fluffy Eldar leger (met relatief weinig anti-tank) maakt 0,0 kans tegen een Imperial Knight leger of een Space Marine Alpha Strike, of een Armored Imperial Guard Company. Dat wordt 30 minuten alles neerzetten en me de komende tijd ergeren aan de lack of balance waarna ik opruim en met een ontevreden gevoel weer naar huis mag. Even als Harlequins: ik heb nog nooit een battle gewonnen met all-Harlequins en ik ga nooit een battle met ze winnen, want ze zijn echt vreselijk slecht.

Hoe dit gaat in AoS, beide spelers zetten units neer en na verloop van tijd zegt iemand; Ik vind het wel best zo. Daarna ga je rellen en vreemd genoeg ligt het elke keer best dicht bij elkaar! Nieuwe mensen zullen wat moeite hebben met dit systeem want die weten nog niet wat balans is. Het is geen super elegant systeem, maar eigenlijk vind ik het beter als 40k met punten. Het focussed zich meer op de plezier van twee spelers, in plaats van een speler alle kaarten in handen te geven. However, Competative play zit er in de huidige format niet in voor AoS. Het werkt fantastisch als twee spelers elkaar kennen (of 3!), maar valt snel uit elkaar in pick-up games of toernooien. Er gaan gelukkig genoeg formats rond waar dit gerepareerd wordt. En geef het tijd, maar volgens mij gaat GW dit zelf ook naar buiten brengen binnenkort: er is immers vraag naar.

Daarnaast, leent dit systeem zich ook beter voor scenario/scenic play. De Mission Cards van 40k zijn een fantastische toevoeging op de normale gang van spelen en brengen een hoop lol en flexibiliteit met zich mee, maar dat heeft AoS niet. In die tijd (middeleeuwen om het even makkelijk te houden), kreeg je van je baas een missie en die ging je met een sloot soldaten uitvoeren. De objectives veranderen zelden. Met 40k is dat wat simpeler: new objectives. Wat je gaat krijgen voor AoS is iets in de trend van: Speel je Missie 25 "Swamp fight", dan mogen de spelers geen warmachines inzetten en ongeveer 50 wounds aan modellen. Niet meer dan 20 wounds per unit, of weet ik wat ze kunnen verzinnen.

Starten
Dit is de hoofdreden waarom GW AoS heeft uitgebracht ipv Fantasy 9.0. Als je in de 8e editie een leger wilde beginnen van zo'n 2000 punten was je makkelijk 500 euro retail waarde kwijt. Makkelijk! Waarschijnlijk nog wel meer. De drempel was zo gigantisch hoog dat mensen het gewoon niet gingen starten. Daardoor bleef de aanwas van nieuwe spelers uit. Door de grote blokken, ongebalanceerde legers en 40k gingen ook steeds meer mensen naar andere systemen kijken.
Als je in AoS wilt starten: een baasje en een battle force en je hebt een fantastisch begin van een leger. Das ongeveer 100 euro. Das nogal een verschil! Basisset is ook niet nodig als je niet Khorne of Eternals wilt spelen: want de regels zijn toch gratis: voor alle legers EN de basis regels!



Over Nay-sayers en huilie-traan-traan
Ik hekel mezelf erg aan ragequitters die zo'n grote bek hebben online dat de goede verhalen ondergesneeuwd worden. Het spel is leuk, snel, en gericht op een avondje plezier. Hieronder de hoofdreden van gehuil en mijn visie erop.

Tactics:
Het lijkt alsof het zo tactisch is als pim-pam-pet, maar er zit wel degelijk strategie in. Vooral de keuzes die je maakt qua volgorde van afhandelen is zeer belangrijk. Ook de uiteindelijke positionering van je troepen zorgen ervoor dat je echt wel degelijk na moet denken om alles in jou favor te kantelen. Veel battlereports online resulteren in een grote mash-up in het midden van de tafel. Maar wat ze niet doorhebben is dat ze een OUDE 8th ed. tafel gebruiken, die erg groot is en bijna geen terrein bevat. AoS HEEFT VEEL TERREIN NODIG. Hierdoor gaan je richtingen veel meer uitmaken, maar dit is nog niet helemaal doorgedrongen. Als je veel terrein toevoegt is het spel uitdagender.

Punten:
Wat ik al boven beschreef, veel mensen stoppen omdat ze het allemaal maar ongebalanceerd vinden. Dikke bullshit. Het is zo ongebalanceerd als je het zelf maakt. Ik heb geen lol als ik 20-0 iemand in 40k van de tafel speel. Ik heb lol als het 10-10 wordt en de laatste dobbelsteen rol bepaald of het toch misschien 11-9 kan resulteren. Ik persoonlijk doe er dan ook van alles aan om het gebalanceerd te maken omdat je beide dan een leuke tijd hebt. Je kan 100 warscrolls tegen 1 neer zetten, maar daar is voor beide spelers geen flikker aan: waarom zou je het dan doen?

Achtergrond:
Veel spelers zien hun leger gekoppeld aan een mooie dosis achtergrond. Spoiler alert: de Old World is compleet opgeblazen. Weg zijn de oude allianties, de oude goden en de landkaarten die we kennen. Alles is weg. kapot. dood. AoS bouwt de achtergrond opnieuw op from scratch en dit biedt dan ook weer een scala aan nieuwe mogelijkheden. Sure, sommige background van de 8e was super gaaf, maar nieuwe achtergrond is ook super gaaf. De verhalen zijn nu allemaal prequels geworden en dus niet minder valide opeens. Als je vroeger een bepaald thema aan je leger had gekoppeld is die ook in AoS nog steeds valide.

Humor:
Veel warscrolls hebben humor erin verwerkt. Vreemd genoeg hebben een aantal huilebalken hier geen zinnig woord voor over en " willen een serieus spelletje spelen". 90% van de humor die in warscrolls zitten, hoort bij Special Characters die dood zijn, maar dat hebben ze ook niet helemaal door. Daarnaast, 13 rollen op 2D6 is toch geinig! Lighten up a little, het is maar voor de grap :) Hoort bij de non-competativeness van AoS.

Vergelijkingen:
Veel spelers hebben ook iets: "Het is rond, dus 40k", "Het zijn net space marines, dus is het 40k".
Nee. Sigmarites hebben misschien iets weg van 40k, maar het zijn nog steeds modellen die je eerder in een fantasy wereld ziet dan in 40k. De ronde bases zorgen ervoor dat elk model mooier gepresenteerd kan worden omdat elk model nu individueel is. In en blok zie je de voorste 10 en de rest niet.

Verwijderingen:
"Slaanesh doet niet meer mee". Ook dat zijn reden om te ragequitten. Jammer hoor, maar sure, whatever. Slaanesh, de minst gespeelde porno-god die iemand ooit in een bezopen bui heeft gebouwd mag niet meer mee spelen. So what? Je modellen zijn nog steeds gewoon bruikbaar, alles heet nog steeds Slaanesh, en je kan nu nog steeds een Slaanesh legertje bouwen. Je kan zelfs met Dark Elves mixen voor een oude "Cult of Slaanesh" feel to it. Op dit moment wordt er druk gezocht naar de vermiste god, ik zou zeggen, als Slaanesh je echt zo dicht aan het hart gaat, help je mee zoeken en bouw je een leger.

Naamgevingen:
Gevolg van IP-beveiliging. Orcs zijn er, Goblins ook, Elven ook, Dwarfs ook. Dat ze nu Urruks, Grotz, Aelfs en Duardin heten doet geen afbreuk aan wat het zijn: Orcs, Goblins, Elves en Dwarves. Met Imperial Guard is het ook al gebeurd (Astra Militarum) en daar is iedereen ook over heen gekomen.

Het is geen blok meer:
Je kan alles nog steeds in een blok zetten als het je estetisch mooier lijkt: niets op tegen. Maar verwacht niet in middeleeuwse tijd, dat als een blok infantrie een charge maakt dat alles netjes in een blok blijft staan. Ook tijdens het maneuvreren bleef er maar weinig van een blok over. Zie de charges uit bijvoorbeeld Kingdom of Heaven, Game of Thrones: een grote ongeorganiseerde massa van adrenaline.
Daarnaast: Orcs houden niet van blokjes ;]



De trend
En voor elke speler die stopt, komt er ook eentje terug. Ik loop al een tijdje rond in Warhammer Fantasy. Mijn eerste editie was de 5e en tot de 8e heb ik fanatiek mee gespeeld met als hoogte punt de 6e editie. Tijdens de 8e was er een ommekeer. Alles leek alleen maar om geld te draaien, de regels werden krampachtiger en eigenlijk heb ik nagenoeg geen echte leuke memorabele battle gehad in een hele lange tijd. Ik was klaar met Fantasy, met unit van 200 euro, met het schilderen van 40 keer hetzelfde poppetje, met de magie die alles dominerend was. Ik ging "terug" naar 40k waar alles beter leek.

Tijdens de 8e editie heb ik ook nog in de Games Workshop gewerkt. Je zag de verkopen steevast dalen, terwijl 40k steevast bleef stijgen. LotR noem ik er maar voor het gemak niet bij, das al op sterven na dood in vergelijking met 40k. Fantasy liep vreselijk slecht. Hardcore spelers zag ik steeds minder en de aanwas was erg laag. Toen ik stopte bij GW leek het ook alsof WFB de kant van LotR op zat te gaan, terwijl 40k lekker door akkerde. Eeuwig zonde, maar ik begreep het. Het spel was ongebalanceerd, het was veel sjouw werk om een potje te doen en meestal kon je na 30 minuten al zien welke kant het opging. Zeker voor mij, want ik wilde een Fantasy battle simulator: geen wie brengt de tofste mage mee wint.

Tijdens de 8e waren er genoeg mensen die het nog wel speelde, maar die niets meer kochten. Het aantal verkopen bleef dalen, het aantal nieuwe spelers die begon was nagenoeg 0 per week.

Nu de Age of Sigmar is begonnen komen steeds meer spelers, die een connectie hebben met Fantasy, weer even kijken. Veel jongens uit m'n oude clubje komen weer eens snuffelen, kijken weer of ze iets leuks kunnen maken en zowaar, mensen kopen weer Fantasy. Deze spelers hebben de 8e over geslagen of zijn al een tijdje gestopt en komen nu terug omdat de redenen waarom ze gestopt zijn allemaal 180 graden omzijn gedraaid. Ze kopen 2 doosjes, een baasje en ze hebben een start van een prima valide leger! Terwijl oude, verzuurde veteranen zich vooral tegen AoS keren, hoor je weinig over deze terugkerende mensen. En ik heb het gevoel dat de WFB sales een stuk hoger zullen uitvallen over een paar maanden dan dat ze vorig jaar waren...







Conclusie
Al met al, ik heb zoveel lol met AoS dat ik direct een leger weer ben gaan bouwen. Het spel is niet het beste spel allertijden, maar je kan veel verschillende kanten mee op: Vooral vooruit. Het spel is al 4 dagen oud, en nu al denkt de gehele community het allemaal beter te weten. De mongool die zijn leger in de fik heeft gezet heeft het hele spel nog geeneens gespeeld.

GW heeft al jaren ervaring en laten we eerlijk zijn: de doelgroep is een van de meest fickle doelgroepen die je als bedrijf kan hebben. Het is nooit goed, iedereen weet het altijd beter. GW weet wat zo'n reset betekent voor de community en wat het gevolg er op is: alle negatieve reacties hebben ze allang ingecalculeerd.

De toekomst ziet er dan denk ik ook rooskleurig uit na een paar donderwolkjes. Als de competative spelers een beetje uitgeraast zijn (wat nu al in langzamere maten gebeurd) zien ze van zelf hoeveel lol de AoS aanhangers hebben en komen toch weer eens meespelen. Precies rond die tijd, verwacht ik dat GW een officieel competative mode toevoegt en alles is weer koek-en-ei.

Voor nu staat er een boek te wachten met nieuwe scenario's, nieuwe warscrolls en super veel achtergrond. Ik kan niet wachten!
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor wbravenboer » 13 jul 2015, 15:41

Mooi gezegd, op FB is ook een AoS groep opgericht, en ik hoor eigenlijk veel meer positiefs dan negatief.
Het gezeur zal toch wel altijd blijven, maar de 'oude' editie e.d. kan gewoon worden gespeeld.

Volgende week komt er een groot fluff boek uit, met nieuwe scenarios, warscrolls en battle formations.
Voor zover we weten komen er geen 'advanced' rules, wellicht specifieke Realm regels.

Er komen nog heel erg veel nieuwe dingen uit in de komende tijd, scenery en veel nieuwe modellen.
Hou er wel rekening mee dat de nieuwe Orks (Orruks), Elven (Aelfs) wel een nieuwe stijl hebben, er komt bv ook dwergen cavalerie (lava-beasts), en er zullen nog wel meer 'schokkende' dingen volgen.

Er zijn 7 realms, en elk realm krijgt z'n eigen regels en campaigns, we beginnen met het Realm of Fire.
wbravenboer
Major General
Major General
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 21 okt 2012, 19:30
Medals: 3
Deelname Brons (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor DeathKorps » 13 jul 2015, 17:37

Ik sta redelijk neutraal tegenover AoS en wil best een paar potjes proberen.
Het enige waar ik bang voor ben is de nieuwe setting/style. Ik krijg een beetje het gevoel dat het een eigen post apocalyptische fantasy stijl wordt terwijl ik meer van de kneuterige Duitse vakwerkhuisjes ben.

Mijn mening voor wat het waard is, heb al 20 jaar geen fantasy meer gespeeld :D

Edit:
je zegt dat er geen grote blokken infanterie meer zijn. Of in ieder geval dat het niet handig is. Maar dat zou betekenen dat een horde leger niet meer binnen het systeem past? Zit is dan met een paar honderd skaven :?
Avatar gebruiker
DeathKorps
Lieutenant General
Lieutenant General
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 24 jul 2013, 21:57
Woonplaats: Rotterdam-Noord
Medals: 4
Gouden Schilder Medaille (2) Zilveren Schilder Medaille (1) Clash of the Gangbangers (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Daniel » 13 jul 2015, 18:28

Nee hoor, prima werkbaar.

Het ding is, dat he tegenwoordig een pile-in move mag maken naar de Dichtbijzijnste enemy model. Grote blokken kunnen dat dus bijna niet doen. Maar aan de andere kant, ratten rennen snel genoeg weg dat je grote blokken prima kunnen werken. Denk een rat of 30 per warscroll dat dat nog prima werkt. Misschien 25, skaven heb ik nog niet in actie gezien. Maar je hebt er zeker wel wat aan :D hordes hebben het voordeel dat je units lang kan vasthouden zodat andere friendlies om de vast te houden units kunnen sneaken en zo in de rug aanvallen voor een scary amount of attacks :)

Qua postapocalyptic Fantasy, dat valt wel mee hoor. De stijl is niet heel veel anders dan vorig jaar. De "nieuwe" wereld bevat vast ook wel Duitse vak huisjes
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Phoenix » 13 jul 2015, 18:38

Hoewel ik de intentie van "laten we het positief houden" begrijp, vind ik dat je groepen met een andere mening dan ook niet moet afschilderen als "huilie-traan-traan". Vanaf daar ben je mij in ieder geval kwijt.

Ik denk dat GW voor alle realms nieuwe modellen gaat uitbrengen en dat uiteindelijk de bestaande modellen verdwijnen/vervangen worden. Zelfs als dat niet gebeurt vind ik AoS in ieder geval een heel nieuw soort modellen, waardoor ik ga wachten tot er nieuwe modellen voor dark elf, orks of tomb kings/undead uitgebracht gaan worden. Grote kans dat ik dan wel instap.
Avatar gebruiker
Phoenix
General
General
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26 dec 2011, 02:53
Woonplaats: Bergschenhoek
Medals: 6
Deelname Brons Bar (1) SLS Lid Supreme (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (2) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Daniel » 13 jul 2015, 18:43

Phoenix schreef:Hoewel ik de intentie van "laten we het positief houden" begrijp, vind ik dat je groepen met een andere mening dan ook niet moet afschilderen als "huilie-traan-traan". Vanaf daar ben je mij in ieder geval kwijt.

Ik denk dat GW voor alle realms nieuwe modellen gaat uitbrengen en dat uiteindelijk de bestaande modellen verdwijnen/vervangen worden. Zelfs als dat niet gebeurt vind ik AoS in ieder geval een heel nieuw soort modellen, waardoor ik ga wachten tot er nieuwe modellen voor dark elf, orks of tomb kings/undead uitgebracht gaan worden. Grote kans dat ik dan wel instap.


Het was nay-sayers EN huilie-huilie traan. Wat wil laten zien, sommige mensen zijn nay-sayers, sommige zijn jankerds, sommige zijn beide. Niet alle nay-sayers zijn jankerds. Jammer is dat wel iedereen een uitgesproken mening heeft en niemand met die mening het eerst probeerd en direct afgaat op negatieve stigmas. Als men dat doet, zijn ze jankerds in mijn ogen. Nay-sayers zijn voor mij mensen die wel kritisch en persoonlijk er naar gekeken hebben en de moeite hebben genomen om hun eigen mening te vormen: Die mogen natuurlijk lekker nay-sayen en dan hoor je mij niet zeggen dat dat jankerds zijn :)

Ben wel benieuwd naar die nieuwe stijl, maar Gw is er zo secretive over, dat niemand weet of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. Eerst zien, dan geloven en tot die tijd is alles te gebruiken. Lizardmen zijn oom van stijl veranderd en het werd zo tof dat iedereen er zo in mee ging. Empire ook. Vampires ook. Elves ook. (pre 5e naar 6e/7e). High hopes! :D
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor DeathKorps » 13 jul 2015, 19:29

Strength in numbers:
You can add 1 to
the wound rolls for Clanrats if their unit
has 20 or more models. If the unit has 30
or more models, you can add 1 to their hit
and wound rolls.


Gelukkig moedigen ze nog steeds grote aantallen aan :twisted:
Avatar gebruiker
DeathKorps
Lieutenant General
Lieutenant General
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 24 jul 2013, 21:57
Woonplaats: Rotterdam-Noord
Medals: 4
Gouden Schilder Medaille (2) Zilveren Schilder Medaille (1) Clash of the Gangbangers (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Daniel » 13 jul 2015, 19:34

Jup! Dat om te compenseren dat allicht niet iedereen in CC kan komen. Ga toch skaven eens doorkijken :)
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor rcp77 » 14 jul 2015, 00:28

Ik ben blij dat het je zo bevalt. Het is qua stijl niet mijn stijl, maar dat is persoonlijke smaak en daar moet ieder natuurlijk zijn eigen keuzes maken.
Ik vind het voor ook te veel op 40k lijken om ernaast te spelen; juist die grote blokken (en daarmee bedoel ik de ouderwetse 5*5 dwarfs, niet die hordes van 10*6, dat vond ik ook erg vervelend) vond ik erg leuk omdat het totaal anders is dan 40k.

Ik zal het om deze twee redenen aan mij voorbijgaan, maar hoop absoluut dat jullie - en met jullie vele anderen - er veel plezier aan gaan beleven.
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naaar The Edge - modellen die ik persoonlijk echt bijzonder mooi vind (hoewel anderen daar anders over denken) en een heel andere gameplay (decks met kaarten ipv doppies) voor de afwisseling. To each his own, right?

Veel plezier met AoS gewenst in ieder geval!
'Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.'
- Ostian Delafour, Man of Stone
Avatar gebruiker
rcp77
General
General
 
Berichten: 4594
Geregistreerd: 16 jul 2012, 09:18
Woonplaats: Delft
Medals: 15
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1)
Senior Recruiter (1) Blog Meister (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) RCP77 Ezelslintje (1) The Forgotten Colony Ribbon (1)
Rise of the Beast Silver (1) Deception from Within Ribbon (1) Clash of the Gangbangers (1)

Re: Age of Sigmar has Begun!

Berichtdoor Daniel » 14 jul 2015, 08:37

rcp77 schreef:Ik zal het om deze twee redenen aan mij voorbijgaan, maar hoop absoluut dat jullie - en met jullie vele anderen - er veel plezier aan gaan beleven.
Ik ben persoonlijk erg benieuwd naaar The Edge - modellen die ik persoonlijk echt bijzonder mooi vind (hoewel anderen daar anders over denken) en een heel andere gameplay (decks met kaarten ipv doppies) voor de afwisseling. To each his own, right?

Veel plezier met AoS gewenst in ieder geval!



Aye! Zeker weten to each his own :) Als je eens langs een GW loopt, probeer dan wel een demotje. Niet om je op andere gedachte te brengen, maar om te laten zien dat het wel degelijk anders is dan 40k, ondanks dat door de ronde bases het er op lijkt.
Zelf denk ik dat ik gewoon stug ronde bases in een blok ga neer zetten ;) De afwezigheid van templates laat dit ook eenvoudiger toe, dus gelukkig is de style niet helemaal muerte :D
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Avatar gebruiker
Daniel
General
General
 
Berichten: 3399
Geregistreerd: 07 maart 2013, 23:28
Woonplaats: Waddinxveen
Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Volgende

Keer terug naar Warhammer Fantasy

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron