Generals Handbook

Spelregels bespreken of taktieken voorleggen? Leg hier je WHF vragen voor.

Generals Handbook

Berichtdoor Daniel » 24 aug 2016, 11:20

En daar was opeens de Generals Handbook. 20 euries, prima dik en vol met scenario's, ladders, campaigns, narative campaigns en... pitched battles!

Poppen hebben punten en ziet er prima gebalanceerd uit. Nu wordt het opeens weer volop rechts en links opgepakt: charmante game met simpele leger-bouw regels die de balans prima bij elkaar trekt. Heb 9th age ook getracht te beginnen, maar na 10 pagina's slaapverwekende matterie heb ik dat opgegeven. Zonder een oude WFB achtergrond is de kost mij te zwaar om doorheen te kauwen. Ook heb ik nog steeds grote reserveringen voor een fan-made regelset die niet officieel ondersteund wordt. Maar AoS blijft voor mij ideaal voor de manier waarop ik wil spelen: Snel, geen gezeik, geen uren regels zoeken, geen dagen kwijt zijn met legerlijst bouwen en berekenen, kopen wat je WILT en schilderen wat je WILT, en niet wat het internet dicteert je te doen, alles overzichtelijk en een tafel volgepleurd met terrein.

Ik ga zelf binnenkort ook weer vol aan de AoS en met me een hele club mensen in de buurt! Nog geen idee welk leger, maar ik ga met het Handbook wel kijken hoe en wat. Ik twijfel erg tussen Bonesplitterz en een Death alliance voor nu. Warhammer is weer back voor deze man!

Iemand boekje al gelezen? Wat waren jullie indrukken?
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Daniel
General
General

Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Re: Generals Handbook

Berichtdoor Phoenix » 24 aug 2016, 11:54

Ik heb de Generals Handbook liggen en gedeeltelijk gelezen. Voor mij ging het er vooral om dat er nu punten per unit bekend zijn. Ik denk dat zonder de redenen te benoemen iedereen het er wel over eens is dat punten nodig waren, in ieder geval wel voor mij om aan de opbouw van een leger te gaan denken.

Bij het zoeken naar een leger loop ik toch wel tegen wat punten aan waar Games Workshop in mijn ogen mee achterloopt. Zodanig dat ik nog niet ga beginnen aan een leger voor Age of Sigmar.

Eerste punt, ik vind het een onduidelijke mengelmoes van 'legers'. Er zijn bijvoorbeeld 20+ opties bij Order en ook bij Chaos. Voor het gemak noem ik elke optie maar een 'leger', maar dat klopt ook weer niet. Kijk maar bij Chaos, dan zit er bij 'Chaos Gargants' slechts 1 model, bij 'Thunderscorn' 2 modellen en bij 'Masterclan' 3 modellen (dat zijn geen legers, maar wat zijn het dan wel?!?). Oude 'Skaven' zijn verdeeld in zes 'sub-legers', WHY?
Clan Pestilens heeft zijn eigen boek gekregen en ik heb het gevoel dat ze dat voor elk 'leger' willen gaan doen, maar dan hebben ze nog heel wat werk te doen.

Tweede punt, kijk je naar bijvoorbeeld Clan Moulder, dan hebben ze maar vier modellen en geen eigen battletome. Hoe wil je hier een leger mee maken? En natuurlijk kan je andere clans gebruiken, maar de modellen hebben wel keyword 'Moulder' en keywords zijn wel belangrijk voor het vormen van je leger. GW stuurt je richting het maken van een leger met dezelfde keywords, want die geven ze een bonus. Waarom kan dat alleen met clan pestilens en niet met de vijf andere clans?!? Omdat ze nog achter lopen.

Derde punt, de bases. Ik weet het, het maakt niet uit bij Age of Sigmar. Maar voor mij wel. Khorne Bloodbound is geheel 'bijgewerkt', alles staat op speciale nieuwe ronde bases, prachtig! Waarom krijg ik bij de 'Skaven' ronde en vierkante bases door elkaar? Natuurlijk is het een belachelijke klus om alles om te pakken, maar genereer dan een lijst met bases waar de modellen uiteindelijk op terecht gaan komen, dan koop ik die zelf wel. Maar ik wil geen leger met vierkant/rond door elkaar.

Vierde punt, finecast. Dat is mijn persoonlijke irritatie, ik blijf het niks vinden en ik wil een leger zonder finecast modellen. Of in ieder geval genoeg plastic om wat leuks neer te zetten. Finecast mag heel snel verdwijnen voor mij. Ik vind dat ze daarbij achter lopen, maar dat zal nog wel jaren zo blijven.

Ik zou graag Age of Sigmar gaan proberen (hoewel de factor tijd ook meetelt, mijn tijd zit in 40K :) ), maar het grootste probleem vind ik de onduidelijkheid in legers. Met Orruks of Khorne legers zit je volgens mij aardig goed, maar wil je dat niet dan loopt de rest van de 'legers' nog hopeloos achter :(.
Phoenix
General
General

Medals: 6
Deelname Brons Bar (1) SLS Lid Supreme (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (2) Deception from Within Ribbon (1)

Berichtdoor JasperA » 24 aug 2016, 12:11

Ik moet zeggen, heb het boek (nog) niet maar ik kijk weer naar de battle reports op Miniwargaming. De 'oude' manier van spelen leverde echt oersaaie reports op, maar het ziet er nu wel weer leuker uit. Het blijft wat mij betreft wel een heel ander spel dan wat er op de markt is. Wat heel goed is, maar het betekend ook dat het mijn fantasy behoefte niet bevredigd. Kortom, ben er nog steeds niet uit of ik het ooit ga spelen.
JasperA
General
General

Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
SLS Lid Supreme (1) Tournament Apprentice (1) Transporter (1)

Berichtdoor Daniel » 24 aug 2016, 12:30

Phoenix schreef:Ik heb de Generals Handbook liggen en gedeeltelijk gelezen. Voor mij ging het er vooral om dat er nu punten per unit bekend zijn. Ik denk dat zonder de redenen te benoemen iedereen het er wel over eens is dat punten nodig waren, in ieder geval wel voor mij om aan de opbouw van een leger te gaan denken.

Yes. GW heeft misschien iets teveel gefocussed op "alle spelers zijn hetzelfde, dus gelijke monniken, gelijke kappen". Dat hadden ze beter achterwege kunnen laten. Als deze opzet vanaf het begin OF duidelijk OF meteen valide was, dan was de haat erom heen een stuk minder denk ik.

Phoenix schreef:Bij het zoeken naar een leger loop ik toch wel tegen wat punten aan waar Games Workshop in mijn ogen mee achterloopt. Zodanig dat ik nog niet ga beginnen aan een leger voor Age of Sigmar.
Eerste punt, ik vind het een onduidelijke mengelmoes van 'legers'. Er zijn bijvoorbeeld 20+ opties bij Order en ook bij Chaos. Voor het gemak noem ik elke optie maar een 'leger', maar dat klopt ook weer niet. Kijk maar bij Chaos, dan zit er bij 'Chaos Gargants' slechts 1 model, bij 'Thunderscorn' 2 modellen en bij 'Masterclan' 3 modellen (dat zijn geen legers, maar wat zijn het dan wel?!?). Oude 'Skaven' zijn verdeeld in zes 'sub-legers', WHY?
Clan Pestilens heeft zijn eigen boek gekregen en ik heb het gevoel dat ze dat voor elk 'leger' willen gaan doen, maar dan hebben ze nog heel wat werk te doen.

Het zijn Factions. Je wordt er mijns inziens wat meer in vrij gelaten. Je kan zeggen "Ik speel een Chaos Grand Alliance Leger" en dan kun je alles wat onder Chaos valt bij elkaar doen. Je kan alternatief kiezen voor een Skaven leger, waarin je dan alléén en uitsluitend Ratten pakt van alle oude Clans. Als laatste optie "Ik speel Clan Moulder" waarin je weer uitsluitend gaat pakken uit de Moulder units, of units met de Moulder keyword. Ze proberen vooral Vrijheid erin te doen. Legers zijn een stuk kleiner dan vroeger, dus het is opzich wel een mooie gangbare situatie waarin je de mogelijkheid hebt om Choas Warriors naast Clanrats te laten marcheren, uitsluitend ratten in je leger propt (clanrats, plague monks, "zoals vroegah") of je dedicated Masterclan pakt met alle modellen van dien. Je hebt de mogelijkheden om te bouwen wat je wilt.

Phoenix schreef:Tweede punt, kijk je naar bijvoorbeeld Clan Moulder, dan hebben ze maar vier modellen en geen eigen battletome. Hoe wil je hier een leger mee maken? En natuurlijk kan je andere clans gebruiken, maar de modellen hebben wel keyword 'Moulder' en keywords zijn wel belangrijk voor het vormen van je leger. GW stuurt je richting het maken van een leger met dezelfde keywords, want die geven ze een bonus. Waarom kan dat alleen met clan pestilens en niet met de vijf andere clans?!? Omdat ze nog achter lopen.

Misschien lopen ze achter. Maar Moulder zelf kon je vroeger ook nauwelijks een puur leger mee maken. Dan kreeg je enkel Rat ogres en een Abomination, geleid door een Master Moulder (zat die er nou wel in? Ik dacht het wel toch?). Je core bestond gewoon uit Warlord modellen. CLan Pestilens (en Eshin) waren de enige legers met een dedicated Troop Choice (respectievelijk Plague Monks en Nightrunners).

Phoenix schreef:Derde punt, de bases. Ik weet het, het maakt niet uit bij Age of Sigmar. Maar voor mij wel. Khorne Bloodbound is geheel 'bijgewerkt', alles staat op speciale nieuwe ronde bases, prachtig! Waarom krijg ik bij de 'Skaven' ronde en vierkante bases door elkaar? Natuurlijk is het een belachelijke klus om alles om te pakken, maar genereer dan een lijst met bases waar de modellen uiteindelijk op terecht gaan komen, dan koop ik die zelf wel. Maar ik wil geen leger met vierkant/rond door elkaar.

Bases doen niet meer mee in AoS. Je meet alles vanaf het Model, dus waar het op staat is jouw keuze. Daarom proppen ze misschien beide bases erbij. Persoonlijk zou ik alles op Rond gooien: staat VEEL mooier. Zelf ben ik geen fan van mixen inderdaad, maar ik weet dan niet of je bedoeld dat je bij sommige units enkel en alleen vierkante bases krijgt en bij sommige rond, of dat ze beide opties geven en je zoekt het maar uit? Ik weet niet wat de inhoud is...

Phoenix schreef:Vierde punt, finecast. Dat is mijn persoonlijke irritatie, ik blijf het niks vinden en ik wil een leger zonder finecast modellen. Of in ieder geval genoeg plastic om wat leuks neer te zetten. Finecast mag heel snel verdwijnen voor mij. Ik vind dat ze daarbij achter lopen, maar dat zal nog wel jaren zo blijven.

Hoe is dat bij 40k anders? Finecast is dikke, dikke, dikke shit. 100% mee eens: maar waarom zou je AoS daarop afkeuren?

Phoenix schreef:Ik zou graag Age of Sigmar gaan proberen (hoewel de factor tijd ook meetelt, mijn tijd zit in 40K :) ), maar het grootste probleem vind ik de onduidelijkheid in legers. Met Orruks of Khorne legers zit je volgens mij aardig goed, maar wil je dat niet dan loopt de rest van de 'legers' nog hopeloos achter :(.

Mwoh, hopeloos valt denk ik wel mee, maar het is een bhehoorlijke rehash, daar gaat wat tijd inzitten. Tot er nieuwe mogelijkheden komen dat je alles zelf kan opbouwen heb je de mogelijkheid met het handbook om vanalles te spelen wat je tof vind. Daar kan ik persoonlijk wel mee leven tot het nieuwe boek er is. Anderzijds: Orruks en Khorne modellen zijn zo tof, waarom dat dan niet beginnen? :D

JasperA schreef:Ik moet zeggen, heb het boek (nog) niet maar ik kijk weer naar de battle reports op Miniwargaming. De 'oude' manier van spelen leverde echt oersaaie reports op, maar het ziet er nu wel weer leuker uit. Het blijft wat mij betreft wel een heel ander spel dan wat er op de markt is. Wat heel goed is, maar het betekend ook dat het mijn fantasy behoefte niet bevredigd. Kortom, ben er nog steeds niet uit of ik het ooit ga spelen.

Als je eens de tijd hebt, moeten we dan maar eens een pick-up game spelen. Misschien ben je aangenaam verrast, misschien haat je het intenser dan wat dan ook voor de rest van je leven ;) Beide opties are fine ofcourse. Ik had ook in het begin. 4 A4tjes aan regels, dat kan niet goed gaan. Maar de regels zitten vooral op de warscrolls en minder in het regelboek. Imo moet er echt wel wat gehouseruled worden (zoals afstandwapens gebruiken in Close Combat... Ik kan het begrijpen dat je 2e rank point-blank range in een unit wilt knallen, maar als je basecontact staat zie ik dat niet snel gebeuren (behalve met pistols)). Proberen met oude poppetjes kan ik aanraden :]
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Daniel
General
General

Berichtdoor JasperA » 24 aug 2016, 12:40

Daniel schreef:
JasperA schreef:Ik moet zeggen, heb het boek (nog) niet maar ik kijk weer naar de battle reports op Miniwargaming. De 'oude' manier van spelen leverde echt oersaaie reports op, maar het ziet er nu wel weer leuker uit. Het blijft wat mij betreft wel een heel ander spel dan wat er op de markt is. Wat heel goed is, maar het betekend ook dat het mijn fantasy behoefte niet bevredigd. Kortom, ben er nog steeds niet uit of ik het ooit ga spelen.

Als je eens de tijd hebt, moeten we dan maar eens een pick-up game spelen. Misschien ben je aangenaam verrast, misschien haat je het intenser dan wat dan ook voor de rest van je leven ;) Beide opties are fine ofcourse. Ik had ook in het begin. 4 A4tjes aan regels, dat kan niet goed gaan. Maar de regels zitten vooral op de warscrolls en minder in het regelboek. Imo moet er echt wel wat gehouseruled worden (zoals afstandwapens gebruiken in Close Combat... Ik kan het begrijpen dat je 2e rank point-blank range in een unit wilt knallen, maar als je basecontact staat zie ik dat niet snel gebeuren (behalve met pistols)). Proberen met oude poppetjes kan ik aanraden :]

Dat lijkt me wel leuk! Maar wanneer is een grotere vraag...
JasperA
General
General

Berichtdoor Daniel » 24 aug 2016, 13:13

goed plan! Kom je wel eens bij Errons of whats its name? Kan kijken wanneer ik eens een donderdag avond vrij ben, dan kom ik wel eens die kant op:]
Daniel
General
General

Berichtdoor JasperA » 24 aug 2016, 13:22

Daniel schreef:goed plan! Kom je wel eens bij Errons of whats its name? Kan kijken wanneer ik eens een donderdag avond vrij ben, dan kom ik wel eens die kant op:]

ja daar kom ik wel eens, morgen avond bijvoorbeeld de fearless lijst testen.
JasperA
General
General

Berichtdoor Daniel » 24 aug 2016, 13:49

Aight, i kgeef wel eens een brul als ik vrij heb donderdag avond
Daniel
General
General

Berichtdoor Singleton Mosby » 25 aug 2016, 09:01

Ik ben erg benieuwd naar jullie (test)pot. Maar kan me er zelf nog steeds niet toe zetten om AoS te gaan spelen. Voor mij blijft Fantasy 9th.
Singleton Mosby
General
General

Medals: 16
Gouden Schilder Medaille (4) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1)
Blog Meister Veteraan (1) Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Keer terug naar Warhammer Fantasy