Ik vind het nogal eenzijdig voordeel opleveren die 'geen 6th spell + 5 doppies' regel. Empire heeft bijv. lompe warmachines als special en zonder harde magic is het voor sommige legers een stuk moeilijker om daar iets tegen te doen. Daarbij, om een lvl 4 mage neer te zetten moet je behoorlijk veel punten spenderen en die kosten haal je er niet uit als je zijn (potentieel) sterkste aanval ineens weghaalt.
Ik wil zeker niet beweren dat GW een super gebalanceerd geheel heeft weten te bedenken qua magic, lijkt mij zelfs redelijk evident dat elke nieuwe armybook ervoor zorgt dat mensen ineens massaal dat leger gaan spelen (kopen) omdat het vaak heel sterk is geworden. Er is echter wel degelijk nagedacht over de kracht van magic ten opzichte van de rest van het spul.
Het is nu eenmaal handig om een dispell scroll mee te nemen als je bang bent voor een level 6 spell en mijn ervaring is dat het vaak voldoende is om een leuke pot te spelen. Je hebt gemiddeld 7 power dice en in theorie kun je dus iedere beurt met 6 doppies+lompste spell proberen IF te gooien.
Het gooien van IF met 6 doppies is 26%.
In de praktijk valt dit echter wat anders uit. Vaak heb je een aantal ronden 9+ power dice en een aantal ronden 6- power dice, dus het gevaar van lompe spell + IF is in de praktijk niet iedere ronde aanwezig. Komt het dan voor, dan is de kans ongeveer 25% op IF en anders kun je of een dispell scroll gebruiken of proberen een dispell te gooien (met ook weer 25% kans op IF).
Volgens mij is de kans op met twee canons een unit compleet te slopen even groot (of zelfs groter) als de kans op het slopen met een 6th level spell. Qua punten zitten de canons vermoedelijk zelfs een stuk lager.
Ik zou zelf meer brood zien in een regels zoals:
* Bij 6 powerdice is alleen tripple 6 IF
* Bij IF is de spell hoe-dan-ook vernietigd
* Je mag bij IF een dispell doen, moet dan wel minimaal spell-cost zijn en ook IF
* Je mag je dispell scroll ook inzetten bij IF, de miscast gaat dan ook niet door.
* Ban op zogenaamde 'broken' spells, je mag deze ruilen voor een standaard aug. spell oid
* Punten van een level 4 mage gaan x omlaag of bepaalde stat (Wounds) gaat 1 omhoog